Retning: Der er håb forude

Denne udgave af Rød+Grøn sætter fokus på en lang række mulige katastrofer – men også på, hvorfor der alligevel er grund til håb. En af de helt centrale kampe er at modarbejde klimaforandringer. Hvis ikke vi vinder den, er konsekvenserne enorme. Men hvis vi lykkes, har vi vist, at der rent faktisk findes ting, der er vigtigere end profit.

Siden 2012 har aktivister forsøgt at forhindrede fældningen af urskoven Hambach nær Køln i Tyskland. Alligevel er mere og mere af skoven hvert år blevet fældet, så energiselskabet RWE kan udvide deres brunkulmine. Efterhånden er der ikke meget tilbage – klima og miljø ser endnu en gang ud til at tabe til profithensyn. Samtidig er der ikke meget, der tyder på, at vi får nedbragt udledningerne, så vi undgår store temperaturstigninger og deraf følgende klimakatastrofer.

Alligevel er der grund til håb. Aktivisterne i skoven var i begyndelsen meget få. I den seneste tid har tusindvis af mennesker fra hele Europa bakket op om bevægelsen. Samtidig er udfasning af brunkul blevet sat på dagsordenen, og i skrivende stund er den tyske kuludfasningskomité ved at lægge sidste hånd på deres arbejde, der forhåbentlig sætter en snarlig dato for et totalt kulstop. Sideløbende med aktivismen i skoven har der været et massivt pres på selve kuludvindingen i form af Ende Gelände-aktionerne.  Her er udvindingen fra minerne og transporten til kraftværkerne sat ud af drift i flere dage.

I år har Enhedslisten været med til aktioner i både Tjekkiet og Holland. Den europæiske klimabevægelse vokser hastigt, og vi har allerede fået næsten 100 tilmeldinger til årets sidste store aktion – Ende Gelände i Tyskland.

Du kan stadig nå at komme med og støtte op om skovens bevarelse og sætte en stopper for brunkul. Her er der også rig mulighed for at møde andre klima- og miljøaktivister og blive klogere på hinandens kampe. Vi rejser om aftenen den 25. oktober fra København, Odense og Fredericia, og vi er hjemme igen sent om aftenen den 29. oktober. Læs mere på aktivisme.info.

Rune Popp

Medlem af Enhedslistens forretningsudvalg