Public service skal sikre demokratisk deltagelse

Diskussionen om, hvordan Danmarks Radio skal finansieres, er endnu engang taget til. Rød+Grøn har talt med Line Barfod, der sidder i bestyrelsen hos Danmarks Radio.

Sissel Moos, Rød+Grøn

Det er kun et par uger siden, at overskrifterne i dagspressen var fyldt med afsløringer om DR og deres chefers lønninger. Tidligere har Dansk Folkeparti forslået at skære en fjerdedel af DR’s budget, og senest har også Venstre tilsluttet sig koret af stemmer, der ønsker at skære ned på DR. Så man kan ikke lige frem sige, at opbakningen til DR er stor for tiden.

Line Barfod, bestyrelsesmedlem i DR, fastholder imidlertid, at DR som public service-medie er vigtig for samfundet og demokratiet.

- Det, at have danske medier, der kan sørge for, at vi har en god samfundsdebat, er en vigtig del i vores demokrati. Det er DR’s ansvar, men det er også vigtigt, at vi har en mangfoldighed af medier. Derfor bør man se mere bredt på, hvad vi kan gøre i forhold til de store multinationale medier som Google, Facebook og YouTube. Og vi bør se på, hvordan vi kan sikre modeller, der gør, at både public service og en mangfoldighed af private danske medier kan overleve, siger hun.

Åbne skattelister som i Sverige

I debatten om DR’s cheflønninger har Dansk Folkeparti krævet lavere lønninger til generaldirektøren, mens flere har krævet mere åbenhed om lønniveauet.

- Jeg synes helt principielt, at man godt kunne have åbne skattelister, ligesom man har i Sverige. Det er bare ikke de vilkår, der er i dag. Indtil for nyligt har der fra især borgerlig side været en anden holdning til DR’s og andre offentlige virksomheders lønninger, som man mente skulle ligne det private erhvervslivs. Men nu er der fokus på at have åbenhed omkring mediechefers løn generelt, konstaterer Line.

Dyrt men nødvendigt

Line Barfod erkender, at public service-medierne kræver mange ressourcer, men hun finder dem fuldstændig afgørende, hvis vi skal sikre, at vores børn ser danske udsendelser med dansk sprog, bygget på dansk kultur.

- Sørger vi ikke for, at den danske befolkning ved, hvad der foregår i Danmark, risikerer vi, at en del bliver hægtet af. Så bliver det kun få, der diskuterer - som nemt kan forføre befolkningen. Hvis vi vil have indhold, vi er trygge ved, som vores børn kan lære noget af og kan spejle sig selv i, så er vi nødt til at lave danske udsendelser. Det er det, vi skal bruge ressourcerne på, mener Line Barfod.

Hun påpeger samtidig ironien i, at man mister præcis en del af det, Dansk Folkeparti står for, ved at skære en fjerdedel af DR’s budget væk.

Det handler om demokrati

I forbindelse med efterårets kommunal- og regionsvalg har DR Fyn, TV2 Fyn, Jysk Fynske Medier og Syddansk Universitet indgået et samarbejde, der handler om at sikre, at flere unge mellem 18-25 år stemmer den 21. november. Projektet er startet, fordi de forskellige medier er enige om, at det er en fælles udfordring at nå de unge og få dem til at bruge deres stemme. Det er et projekt, som Line er særdeles begejstret for. Sådanne samarbejder er nemlig vigtige for, at public service-medier kan leve op til deres ansvar.

- Jeg håber, at man begynder at forstå, hvor vigtig DR er, og hvilke udfordringer, vi står overfor. Vi er nødt til at finde nogle løsninger sammen med andre public service-medier men også private medier. Det skal man erkende og starte politiske initiativer, der tager højde for.

Line Barfod (foto: Rune Johansen)

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

DR’s bestyrelse

Den består af 11 medlemmer, som bliver valgt for en periode på fire år. Tre medlemmer er udpeget af kulturministeren, seks af Folketinget og to af medarbejderne i DR.

For perioden 2015-2018 sidder følgende bestyrelsesmedlemmer:

• Michael Christiansen er formand og udpeget af kulturministeren
  • Nanna Kalinka Bjerke er udpeget af kulturministeren