Problematiske dobbeltroller

Når en politiker siger farvel til Christiansborg som arbejdsplads, betyder det langt fra, at karrieren er slut. For mange politikere er arbejdet på Christiansborg springbræt til stillinger i det private erhvervsliv som chefer, konsulenter eller lobbyister. Enhedslisten finder det dybt problematisk, at politiske og private interesser blandes sammen, både mens politikerne stadig er i Folketinget og bagefter.

Eva Hyllegaard, Rød+Grøn

I 2009 havde Anders Fogh Rasmussen knap forladt Statsministeriet, da han blev generalsekretær for NATO. I 2014 forlod Karen Hækkerup Justitsministeriet og fortsatte overraskende karrieren som direktør for Landbrug & Fødevarer, der ellers er kendt ”Venstre-land”. I 2015 blev forhenværende finansminister Bjarne Corydon ny global direktør for The McKinsey Center for Government. På Christiansborg arbejdede Corydon tæt sammen med de Radikales leder Margrethe Vestager – hun sidder nu som bekendt som kommissær i EU.

Men hvad er det, der gør politikere så attraktive på topposter? Karen Hækkerups nye arbejdsgiver, formand i Landbrug & Fødevarer Martin Merrild, var ikke i tvivl:

- Karen Hækkerup viste i sin tid som fødevareminister, at hun forstår, hvordan verdens bedste landmænd kan blive endnu bedre og tjene endnu flere penge hjem til det danske samfund.

Den ene tjeneste er den anden værd

Men tidligere politikere er ikke kun attraktive på grund af deres erfaring. Det handler også om byttehandler, samarbejder og en speciel insiderviden. Anders Fogh Rasmussen havde brug for Tyrkiets godkendelse af ham som generalsekretær for Nato. Allerede året efter han opnåede posten, ansatte han den tyrkiske Hüseyin Diriöz som sin øverste rådgiver i forhold til missilforsvar og atompolitik. Fogh lovede også den tyrkiske præsident Recep Tayyip Erdogan at lukke den danskbaserede kurdiske fjernsynskanal Roj-TV.

Bjarne Corydon hyrede flere gange konsulentfirmaet McKinsey, mens han var finansminister – i alt brugte Finansministeriet 89 millioner kroner på konsulentydelser fra Corydons nye arbejdsgiver. McKinsey udarbejdede blandt andet en analyse af mulighederne for udlicitering i den offentlige sektor – et stykke arbejde, ministeriet afsatte 4,5 millioner kroner til.

Karriere over ideologi

Hvem er bedre lobbyister end dem, der kender stedet indefra og kender politikken i Danmark? Lars Barfod, der tidligere var formand for de Konservative og sad 14 år i Folketinget, er lige steget i graderne hos kommunikationsbureauet Primetime, der bl.a. rådgiver om lobbyisme. En anden tidligere politiker, Henriette Kjær, der sad 20 år i Folketinget for de Konservative og har haft flere ministerposter, arbejder nu som lobbyist for kommunikationsfirmaet Rud Pedersen og har igen sin gang på Christiansborg.

De to politikere er bare to af mange eksempler på politiske jobskifter, der er problematiske for demokratiet og udtryk for en tendens, hvor politikere sætter karrieren over ideologi og ønske om at ændre noget i samfundet.

Behov for en karensperiode

Enhedslisten har flere gange foreslået, at politikere får karantæne, når de forlader Folketinget, så de ikke kan gå direkte fra at være minister til at være lobbyist i det private erhvervsliv. I Tyskland er der indført en karensperiode, så man undgår, at politiske forbindelser og magt bliver misbrugt til fordel for personlige og økonomiske interesser.

Hvis politikere ikke må arbejde med f.eks. kommunikation og lobbyisme de to år, de får eftervederlag fra Folketinget, så har de ikke helt ny politisk viden at komme med til en ny arbejdsgiver. Vi kan ikke lave om på, hvad den enkelte politiker føler sig forpligtet til som politiker, men vi kan sørge for, at de ikke vender ryggen til befolkningens interesser for at forfølge en personlig karriere med dugfrisk viden fra folketingsarbejdet.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Indfør et lobbyregister

Enhedslisten stillede sidste år forslag i Folketinget om at indføre et offentligt tilgængeligt lobbyregister over ministres møder med eksterne aktører, herunder lobbyister, foreninger og virksomheder. Enhedslisten stillede ved samme lejlighed forslag om at nedsætte en arbejdsgruppe med henblik på udarbejdelse af en eller flere modeller for indførelse af en karensperiode for tidligere ministre, så de ved lov afskæres fra ansættelse hos lobbyvirksomheder og lignende.

Fra Forsvarsministeriet til våbenlobbyen

Gitte Lillelund Bech sad i 2013 ved selvsamme forhandlingsbord, hun havde siddet ved som forsvarsminister. Men nu repræsenterede hun våbenlobbyen, som rådgiver hos kommunikationsbureauet Advice, der var blevet hyret til at sælge Eurofighter-flyet til erstatning for Forsvarets snart udtjente F16-jagerfly. Med en kontrakt til op mod 30 milliarder kroner.