Pas på – de kriminelle kommer!

EU-partierne hævder, at retsforbeholdet forhindrer effektiv bekæmpelse af kriminalitet. Det er ikke sandt. Hvis vi afskaffer forbeholdet, vil EU fremover kunne bestemme over regler om alt fra retssikkerhed og strafniveauer til forældremyndighed og konkurs i Danmark.

Pernille Skipper, retsordfører

De EU-begejstrede partier vil afskaffe retsforbeholdet, som i dag forhindrer EU-bureaukraterne i at bestemme over den danske retspolitik. En såkaldt ”tilvalgsordning” vil give os mulighed for selv at vælge, hvilke dele af retspolitikken vi vil overlade til EU, påstår de. Det er ikke sandt.

Hvis danskerne stemmer ja til at afskaffe retsforbeholdet, så vil EU få magt over centrale retspolitiske områder. Og et simpelt flertal i Folketinget vil senere kunne afgive mere magt på flere retspolitiske områder til EU uden at skulle spørge befolkningen igen.

Spinmaskinen er i gang

”Vil man narkobander, tyvebander og pædofiliringe til livs, skal man stemme ja. Har man en anden ambition, kan man selvfølgelig godt stemme nej”.

Sådan lød Lars Løkkes oplæg til folkeafstemningen om retsforbeholdets fremtid. Udsagnet kridter efterårets spinstrategi op: Vi vil i de kommende måneder få tudet ørerne fulde med, at kriminelle vil strømme ind over vores grænser, hvis vi ikke giver EU magt over vores retspolitik. Det er selvfølgelig løgn.

For det første vil Danmark ikke blive smidt ud af politisamarbejdet, hvis vi fastholder retsforbeholdet. Ingen har interesse i at lade Danmark blive helle for organiserede kriminelle. Norge og Schweiz samarbejder fint med Europol i form af en parallelaftale, selvom de ikke engang er med i EU.

For det andet handler folkeafstemningen om meget mere om europæisk politisamarbejde. Uden retsforbeholdet vil EU få magt over regler om f.eks. forældremyndighed, skilsmisser, gældsinddrivelse og basale retssikkerhedsgarantier. I forhold til områder som abort eller LGBT-rettigheder har nogle medlemslande helt andre standpunkter end Danmark, og de vil via EU kunne få indflydelse på fremtidig dansk lovgivning.

Retssikkerhed på spil

EU’s standarder for retssikkerhed er på mange måder ringere, end vi kender det, og afskaffelse af retsforbeholdet vil forhindre Danmark i at tage initiativer og starte samarbejder på egen hånd på de områder, der overlades til EU.

At det giver store problemer, er netop Europol et eksempel på, for der føres ikke helt basal parlamentarisk kontrol med deres arbejde. Hvis politiet overskrider deres beføjelser i Danmark, kan de blive stillet for en domstol, og Folketinget kan kontrollere, at politiets mange beføjelser bliver brugt til gavn for borgerne. Sådan en kontrol findes ikke over for Europol.

Der er slet ingen tvivl om, at samarbejde på tværs af landegrænser er afgørende for at bekæmpe menneskehandel og våbensmugling. Det samarbejde sikrer vi bare ikke bedst ved at give mere magt til EU-bureaukraterne og sætte retssikkerheden på spil.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Vi skal til folkeafstemning

De EU-begejstrerede partier vil afskaffe retsforbeholdet. Det betyder afgivelse af magt fra Folketinget til EU, og derfor skal vi til folkeafstemning den 3. december. Enhedslisten skal have stablet en fantastisk kampagne på benene, så vi kan vinde over spindoktorerne, embedsværket og de store pengemaskiner.

Find en ansvarlig organizer i lokalafdelingen, som kan få opdateringer, tilbud om oplæg og lignende direkte i postkassen. Send en mail til [email protected]. Så er første skridt taget!