Partier lover ét ved EU-valg, men stemmer helt modsat i Folketinget

I de kommende uger vil vælgerne blive bombarderet med løfter om stort og småt fra politikere, der gerne vil vælges til EU-Parlamentet. Men hvordan hænger valgløfterne sammen med dét, partierne stemmer i Folketinget? Enhedslisten har testet otte løfter i Folketinget.

Tobias Clausen, EU-politisk rådgiver

Forslag B34: Udarbejdelse af en national sortliste over alle skattely (inkl. EU-lande).

For: DF, EL, ALT, SF

Imod: S, V, LA, R, K

Socialdemokratiets skattely-udspil maj 2016:

”Bekæmpelsen af skattely og skattespekulation begynder i Danmark. For selv om det også skal bekæmpes på EU-niveau, så er der rigtig meget, vi selv kan gøre.”

Forslag B38: Ændring af udbudsloven, så staten, regioner og kommuner kan udelukke virksomheder i skattely fra offentlige udbud.

For: DF, EL

Imod: S, V, LA, R, K

Undlod: SF

Christel Shaldemose, Medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokratiet, Twitter den 2. december 2018:

”(...) Selvfølgelig skal man kunne forhindre at skatteborgerpenge går til firmaer, der snyder skat.”

SF’s udspil til reform af finanssektoren november 2018:

”Det skal være slut med, at de rigeste og mest magtfulde rigmænd og virksomheder sender overskud i skattely og kynisk udnytter huller i skattelovgivningen på tværs af grænser for at slippe for at betale til fællesskabet!”

Forslag B47: Krav om varedeklaration af kemi i legetøj.

For: EL, ALT

Imod: S, DF, SF, V, K, LA, R

Pia Olsen Dyhr, formand SF, 24. oktober 2018:

”For det første skal vi have varedeklarationer på legetøj. Når du handler ind i Netto, så kan du se på varedeklarationerne, hvad der er i produkterne. Hvorfor kræver vi ikke det samme med legetøj? Så kan man selv tjekke legetøjet og butikkerne har INGEN undskyldninger for at sælge legetøj med gift.”

Forslag B42: Regeringen pålægges at rejse kravet om afvikling af EU’s rejsecirkus i forbindelse med en eventuel ændring af EU’s traktater.

For: EL, DF

Imod: S, V, LA, ALT, RV, SF, K

Jeppe Kofod, Spidskandidat for Socialdemokratiet til EU-Parlamentsvalget, Facebook den 10. marts 2019:

”Macron vil lige nu snakke om nye og forkromede reformer af EU. Jeg synes, at vi skal starte med det helt åbenlyse, ikke hans fine, forkromede projekter. Lad os droppe de himmelråbende tåbeligheder og afskaffe rejsecirkusset!”

Forslag B66: Forbud imod lange dyretransporter over otte timer for slagtedyr og dyr til opdræt.

For: EL, SF, ALT, R

Imod: S, DF, V, K, LA

Socialdemokratiets europapolitiske program 2014:

”Vi vil stoppe de lange dyretransporter og arbejde for, at intet dyr transporteres mere end otte timer ad gangen.”

Forslag B52: Forslag om folkeafstemning forud for eventuelt dansk tilslutning til EU’s bankunion

For: EL, DF, ALT

Imod: S, V, LA, RV, SF, K

Mette Frederiksen, Formand for Socialdemokratiet, Børsen 21. november 2018:

”Jeg har det sådan, at hvis vi går ned ad det spor, der hedder Bankunionen, så vil jeg mene, det mest naturlige er at spørge danskerne. Det er selvfølgelig også set i lyset af, at vi havde en afstemning omkring forbeholdet på retsområdet, som danskerne sagde nej til.”

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Kandidat nr. 4: Jakob Nerup, 58 år

Når noget er uretfærdigt, skal man stå op og forandre det. Det er den røde tråd i mit politiske engagement. Som tillidsvalgt for maskinarbejdere, driftsassistenter, højskolelærere og nu HK’er har kampen for bedre vilkår og social retfærdighed altid stået i centrum for mig. Det samme gælder mit virke i hovedbestyrelsen, Europæisk samarbejde og som rådgiver for Enhedslistens Folketingsgruppe.

Jeg har tre EP-mærkesager: Social retfærdighed. Lønmodtagernes vilkår er vigtigere end virksomhedernes konkurrence, og sociale rettigheder skal komme før EU's indre marked. Derfor skal EU have en social protokol, og vi skal kæmpe for bedre vilkår for alle Europas lønmodtagere uanset EU's regler. Max indsats for klimaet. Det haster, og vi skal gøre meget mere i Danmark og i EU. Skal vi redde klimaet, kræver det højere mindstemål i EU, og Danmark skal gennemføre Enhedslistens klimaplan. Velfærd i stedet for skattesnyd. EU hjælper multinationale virksomheder og de rige med at snyde i skat, samtidig med at velfærden beskæres. Det skal stoppes.