Opsig velfærdsforliget, før det er for sent

Regeringen, DF og Radikale mener ikke, at der kan gennemføres forslag om differentieret pensionsalder uden om velfærdsforliget. Pernille Skipper opfordrer på det kraftigste Socialdemokraterne til at handle i tide og træde ud af forliget, så et nyt flertal kan gennemføre bedre forhold for nedslidte og mere retfærdige pensionsregler.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Hvis Socialdemokratiet ikke forlader velfærdsforliget før valget, kan det blive nærmest umuligt at forbedre reglerne for tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet i den kommende valgperiode – selv hvis der skulle være flertal for det. Og behovet for at gøre noget er stort og hastigt voksende, påpeger Pernille Skipper.

- Allerede i dag oplever rigtig mange, hvordan kroppen eller sindet sætter ud. Mange af dem, der har været på arbejdsmarkedet, siden de var meget unge, er også dem, der tidligst oplever, at der ikke er mere at give af, siger hun.

57 år på arbejdsmarkedet

Pensionsalderen stiger hele tiden som følge af det såkaldte velfærdsforlig. Det betyder, at en 18-årig lærling i dag kan se frem til at arbejde, til hun er 75 år.

- Vi vil først og fremmest forsøge at stoppe den stigende pensionsalder. Men vi vil selvfølgelig også gerne forhandle om løsninger, som kan gøre noget godt for de grupper, der er hårdest ramt. Begge dele er åbenbart betinget af, at velfærdsforliget opsiges. Så hvis Socialdemokraterne mener det, når de siger, at de vil gøre noget ved problemerne, må de opsige forliget, konstaterer Pernille Skipper.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Kort nyt fra Folketinget

Lav straksforbud mod sprøjtegift

Efter fund af giftrester i drikkevandet i Nordsjælland kræver Enhedslistens miljøordfører Øjvind Vilsholm et komplet overblik over den kaotiske situation og et straksforbud mod brug af sprøjtegifte ved drikkevandsboringer.

- Lige nu bliver der spillet hasard med folks helbred. Alle drikkevandsboringer bør med det samme undersøges for alle de nye stoffer, der nu er fundet i drikkevandet, så vi kan få overblik over den kaotiske situation, kræver han.

Tålmodigheden med skattely er ubegribelig

Socialdemokratiet afviser at ændre de danske udbudsregler, så kommuner, stat og regioner kan forhindre skattekroner i at havne hos skattelyvirksomheder. Partiet vil i stedet afvente en løsning i EU. Enhedslistens spidskandidat til EU-valget, Nikolaj Villumsen, er dybt forundret over Socialdemokraterne.

- Hvert år ender milliarder af kroner i skattely – penge som kunne være kommet vores fællesskab til gode. Alle os, der betaler vores skat med glæde, er til grin, når vi ser, hvordan kreative pengemænd og grådige banker gemmer pengene væk. Det skal stoppes, hellere i dag end i morgen. For mig er det ubegribeligt, at socialdemokraterne ikke har samme tilgang.

Uambitiøs aftale om arbejdsmiljø

Regeringen har indgået et forlig om arbejdsmiljø og ordnede forhold. Der er små forbedringer, men det er en uambitiøs aftale, som ikke for alvor løser den alvorlige og negative udvikling i lønmodtagernes arbejdsmiljø. Heller ikke indsatsen mod social dumping løftes tilstrækkeligt. Det mener Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl.

- Vi har hele vejen bidraget med konkrete forslag, der kan løfte indsatsen til gavn for lønmodtagernes arbejdsliv. Desværre er aftalen en alt for blid start på den genopretning, som er nødvendig efter blå bloks hærgen de sidste mange år, konstaterer han.