Når menigmand tager kampen op

En gruppe boligejere kæmper for, at Nykredit – det eneste danske realkreditinstitut, der ikke er ejet af bankerne – forbliver medlemskontrolleret. Deltag i årets valg til repræsentantskabet, hvis du kan.

Nicolai Bentsen, økonomipolitisk fagsekretær

I Danmark behøver man kun i begrænset omfang at låne penge af en bank for at købe bolig. I stedet kan man låne op til 80 procent af boligens værdi som realkreditlån. Det har givet os billige boliglån, bl.a. fordi realkreditinstitutterne historisk set har været ejet af låntagerne selv.

Billige realkreditlån under pres

I 1989 blev realkreditmarkedet liberaliseret, og alle realkreditinstitutioner på nær Nykredit, som også står bag Totalkredit, er med tiden opkøbt af banker. Det har fået de såkaldte bidragssatser til at stige voldsomt, for nu skal realkreditlån ikke længere bare hvilke i sig selv. I stedet bruges de til at skabe overskud til bankernes aktionærer. Også det foreningsejede Nykredit har hævet bidragssatserne med mange tusinde kroner - senest i 2016 som tilløb til en børsnotering. Kort efter hævede flere andre realkreditinstitutter satserne. Det førte til store protester blandt boligejerne og at foreningen Fair Bidragssats blev dannet.

Vær med til at bestemme bidragssatsen

Efter pres fra landbruget har Nykredit opgivet børsnoteringen. I stedet er et beskedent antal aktier solgt til pensionskasser, så 80 procent af Nykredit fortsat ejes af medlemsforeningen Forenet Kredit.

I år er der valg til foreningens repræsentantskab, og erhvervsordfører Pelle Dragsted, som allerhelst så liberaliseringerne rullet tilbage, opfordrer til at stemme:

- Vi bakker op om de kræfter, som arbejder på skabe demokrati i finanssektoren f.eks. i Nykredit. Jeg vil derfor varmt anbefale vores medlemmer at deltage i valget, hvis de kan.

Eftersom Nykredit har en markedsandel på over 40 procent, kan din stemme være med til at sætte kursen for hele realkreditmarkedet: Skal vi sikre afkast til aktionærerne eller billige boliglån?

Du kan stemme, hvis du har boliglån hos Nykredit eller Totalkredit og bor i Hovedstaden eller Vestjylland.

Foto: Boliga Selvsalg [CC BY 2.0]

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Valg i Nykredit

·       Har du boliglån hos Nykredit eller Totalkredit, og bor du i enten hovedstadsområdet eller Vestjylland, kan du stemme til repræsentantskabsvalget i Forenet Kredit i 2018. Alle personer på låneaftalen har én stemme hver.

·       Valget afholdes fysisk i starten af marts. Frem til den 21. februar kan du stemme per fuldmagt.

·       Fair Bidragssats arbejder på at få valgt personer til repræsentantskabet, som vil holde bidragssatserne nede og sikre at Nykredit forbliver medlemsstyret.

·       På www.kunderneskandidat.dk kan du læse om Fair Bidragssats kandidater og hvordan du kan afgive fuldmagt og på anden måde hjælpe med valget.