Maria er naturens nye præsident

I begyndelsen af april valgte Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdelinger, studenterafdelinger og hovedbestyrelse foreningens nye præsident. Et markant flertal pegede på Maria Gjerding, som dermed forlader arbejdet i Folketinget.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Siden 2006 har Ella Maria Bisschop-Larsen været i front for Danmarks Naturfredningsforening, men efter fire valgperioder valgte hun at stoppe i år. Dermed skulle den store, grønne NGO finde en ny præsident, og to stillede op til valget: Den ene var Rune Kjærgaard Lange, der har været med i foreningen i 27 år. Den anden var vores egen Maria Gjerding, som ligeledes har arbejdet i naturens tjeneste i en årrække.

Ud af 186 stemmer faldt 134 på Maria Gjerding, der dermed er præsident for Danmarks Naturfredningsforening i de næste tre år.

- Jeg er så glad og stolt og glæder mig helt utrolig meget til at skulle stå i spidsen for Danmarks største grønne organisation, siger Maria Gjerding, der er uddannet miljøplanlægger fra RUC.

- Der er kæmpestore og vigtige opgaver at tage fat på. Insekter er i voldsom tilbagegang, fugle forsvinder fra det åbne land og naturen mangler plads. Samtidig galopperer klimakrisen af sted. Der har aldrig været mere brug for en stærk og slagkraftig natur-, miljø- og klimaorganisation end lige præcis nu, påpeger hun.

Vi skal ud i naturen

Som grøn præsident vil Maria Gjerding arbejde for at engagere flere danskere i naturen.

- Børn i dag er kun halvt så meget i naturen, som deres bedsteforældre. Dette på trods af, at vi ved, at naturen er med til at skabe sunde, glade og kloge børn, og vi kan se, at der politisk bliver taget livtag med vores ret til at foreslå fredninger, forklarer hun.

Alligevel er Maria Gjerding optimistisk og ser en spirende naturbevidsthed blandt danskerne.

- Vi så den, da vi slog ring om vores kyster med bål og fakler, og vi så den med de massive protester mod havbrug i Øresund og byggeri på Amager Fælled. Den naturbevidsthed skal vi puste til og gøre til handling. For vi har brug for befolkningen, hvis vi skal påvirke politikerne, understreger hun.

Vemodigt farvel

Efter et årti som grøn frontkæmper for Enhedslisten på Christiansborg, først som rådgiver og siden som folketingsmedlem, tager Maria Gjerding nu afsked med Folketinget. Og det er et vemodigt farvel, siger hun.

- Det har været et meget stort privilegium at få lov til at repræsentere Enhedslisten i Folketinget, og det har været en stor fornøjelse at arbejde tæt sammen med dygtige og engagerede kolleger fra alle partier, fortæller hun.

Maria Gjerding begynder straks sit nye virke og træder derfor ud af Folketinget med det samme. Hun afløses af Øjvind Vilsholm, der i dag er kommunalbestyrelsesmedlem i Furesø.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Tillykke fra nær og fjern

”Det er en stor dag for naturen. Min fremragende kollega Maria Gjerding er netop blevet valgt til præsident for Danmarks Naturfredningsforening. Tillykke til hende, DN og ikke mindst den danske natur, der fortjener en stærk stemme som hende.”

Ida Auken, miljø- og klimaordfører for Radikale Venstre

”Kæmpe tillykke til Maria Gjerding. Hvor det sejt gået, at du nu skal være chef for naturen!”

Uffe Elbæk, formand for Alternativet

”Tillykke til naturen og miljøet, Danmarks Naturfredningsforening og Maria. Men i Enhedslisten får vi en stor udfordring, når vi skal udfylde det hul, hun efterlader.”

Per Clausen, tidl. miljøordfører for Enhedslisten

”Kæmpe tillykke til Maria Gjerding, men mest af alt tillykke til Danmarks Naturfredningsforening. Sikke en dygtig og sympatisk ambassadør at få i front. Men nøj, hvor vil jeg savne hende i Folketinget, det bliver ikke helt det samme! Tak for tre gode år!”

Mette Abildgaard, miljø- og klimaordfører for Konservative Folkeparti