Måneden der gik

Den gode nyhed: Forebyggelse af konkurser i hjemmeplejen

Alle Folketingets partier er blevet enige om en aftale om forebyggelse af konkurser i hjemmeplejen. De private virksomheder skal fremover stille bankgaranti, så kommunen ikke ender med en kæmpe regning efter en konkurs. Der vil også fremover blive stillet skarpe kvalitetskrav for den måde, man løser opgaver på i hjemmeplejen.

Den dårlige nyhed: Maskeringsforbud

Alt tyder på, at vi får et forbud mod burka og niqab i Danmark. Et flertal i Folketinget vil stemme for, når forslaget, som er stillet af Dansk Folkeparti, kommer til afstemning i løbet af efteråret. Der skal nu forhandles om strafferammen.

- Vi skal forsøge at undgå, at staten blander sig i, hvordan vi går klædt, mener Johanne Schmidt-Nielsen, der er Enhedslistens ordfører for udlændinge, integration og indfødsret.

Citatet

»En tiltrængt pædagogisk reform endte desværre som en økonomisk reform. Skrevet af Finansministeriet og gennemført af regeringen. Jeg blev næsten lettet, da jeg læste interviewet med Thorning, for nu sagde hun endelig tingene, som de var. Lockouten af lærerne var regeringens beslutning.«

Annette Vilhelmsen i bogen ’Søren og Mette i benlås’, der handler om lærerkonflikten.

Ved Folketingets åbning havde initiativet ”De Fattige Åbner Folketinget” samlet hundredvis af mennesker foran Christiansborg for at sige fra over for en politik, hvor der bliver skåret ned på vores fælles velfærd.

Fra Rød+Grøn: