Måneden der gik

Den gode nyhed

Uberchauffører skal betale penge tilbage

Fire tidligere Uberchauffører har i Københavns Byret fået bøder på op til 486.500 kroner for ulovlig taxakørsel. Sagerne er prøvesager, og dommen kan betyde bøder til 1.500 andre tidligere Uberchauffører, som Københavns Politi har sigtet. Uber lukkede den 28. marts i år, da Folketinget havde vedtaget en ny taxalov, som skærpede kravene til taxakørsel.

Den dårlige nyhed

Regeringen vil lukke Døvefilm

Der er mange dårlige ting i regeringens finanslovsforslag. En af dem er at fjerne bevillingen til Døvefilm, der som de eneste producerer tv-programmer på tegnsprog med værter, der har tegnsprog som modersmål. Uden bevillingen vil Døvefilm være nødt til at lukke, og det vil gå ud over en gruppe af døve mennesker, der har store problemer med at læse og forstå. De vil få svært ved at holde sig orienteret om, hvad der sker i samfundet.

Citatet

”Det er absurd, at der skal stå soldater langs den danske grænse i fredstid. Forsvaret bør kun bruges, hvis der er krig. Soldaterne er heller ikke uddannet til at løse de civile opgaver. Vores politifolk har jo årelange uddannelser i lige præcis det.”

Eva Flyvholm, Enhedslistens forsvarsordfører

I august deltog Enhedslisten i Copenhagen Pride. I den forbindelse foreslog partiet, at der oprettes et krisecenter til bl.a. voldsramte homoseksuelle og LGBTQ-personer i minoritetsmiljøer, der udsættes for stærk negativ social kontrol.

Foto: Karina Tengberg

Fra Rød+Grøn: