Måneden der gik

Den gode nyhed

Et flertal i Folketinget siger nej til regeringens plan om at sælge elnetselskabet Radius til udenlandske kapitalfonde.

- Kritisk infrastruktur skal ejes af fællesskabet. Enten i offentligt ejerskab eller i forbrugerejede selskaber. Ikke mindst når der er tale om et monopol som el-nettet, fremhæver Pelle Dragsted.

Den dårlige nyhed

Verdens 26 rigeste personer ejer nu det samme som Jordens fattigste halvdel. Mens de 2000 rigeste blev 12 procent rigere i 2018, mistede den fattigste halvdel af Jordens befolkning 11 procent af deres formue. Det viser en ny rapport fra udviklingsorganisationen Oxfam Ibis.

Citatet

”Det sidste i verden, vores sygehuse har brug for, er flere lange møder og diskussioner om beslutningsgange og omstruktureringer. De ansatte har brug for flere kollegaer og mere tillid, så de kan tage sig ordentligt af patienter og pårørende. Jeg frygter virkelig, at det her vil lamme vores sygehuse i årevis, og at det vil ramme patienterne rigtig hårdt.”

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, der kalder Løkkes sundhedsreform for endnu en ulighedsreform.

I kampen for kvinders rettigheder dannede millioner af indiske kvinder en menneskekæde, der strakte sig over 620 kilometer. Aktionen skete i protest over, at kvinder i alderen 10-50 år bliver forhindret i at besøge Sabarimala-templet i delstaten Kerala. Dette på trods af, at landets højesteret har dømt forbuddet ulovligt.

Foto: IANS

Fra Rød+Grøn: