Kort nyt fra Folketinget

Miljøstyrelsen flytter

Regeringen har som en del af anden runde af flytning af statslige arbejdspladser valgt at rykke Miljøstyrelsen til Odense. Udflytningen er den nyeste i en række omstruktureringer, regeringen har foretaget i forhold til styrelsen. Det startede med, at Miljøministeriet og Fødevareministeriet blev lagt sammen i 2015, hvor regeringen også splittede Naturstyrelsen i to, og der blev flyttet medarbejdere til både Randbøl Hede, Augustenborg og Lemvig. I februar 2017 samlede man Styrelsen for Vand og Naturforvaltning og Miljøstyrelsen i én styrelse - den nuværende Miljøstyrelse, som nu skal flyttes til Odense.

Peberspray lovliggøres

Regeringen vil sammen med DF gøre det lovligt for personer over 18 år at have peberspray i eget hjem. Samtidig vil regeringen åbne op for, at enkeltpersoner i visse situationer kan få tilladelse til at bære peberspray i det offentlige rum. Enhedslistens retsordfører Rune Lund mener ikke, at lovliggørelsen vil skabe mere tryghed:

- Peberspray er ikke sådan en uskyldig ting, som kommer ud af en dåse. Det er et farligt våben, som for eksempel kan forårsage alvorlige læsioner på hornhinden. Vi skal ikke have en bevæbning af befolkningen med noget, som er et håndvåben. Det vil ikke skabe mere tryghed. Tværtimod vil det skabe mindre tryghed.

Ny ferielov på godt og ondt

Den 5. januar vedtog et enigt folketing en ny ferielov. Den betyder, at vi fremover kan holde ferie i samme år, som vi optjener feriepengene. Det er til gavn for de nye på arbejdsmarkedet, men også alle andre, fordi vi så får vores feriepenge nogenlunde samtidig med, at de bliver optjent.

Samme dag valgte de andre partier i Folketinget dog at tage ca. 34 mia. kroner fra lønmodtagerne og forære dem til arbejdsgiverne. Arbejdsgiverne får nemlig lov til at beholde de fem ugers ekstra feriepenge, som lønmodtagerne optjener i overgangsåret mellem den gamle og den nye ordning. Lønmodtagerne skal altså låne de fem ugers ekstra feriepenge inkl. skatten af dem til arbejdsgiveren, indtil de kan gå på pension.

Fra Rød+Grøn: