Kort nyt fra Folketinget

Historisk sløve forhandlinger

Finansloven var i år forsinket som aldrig før. Det har aldrig nogensinde trukket så langt ud at vedtage en finanslov. Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om det nationale budget for 2018, men forhandlinger om skatteaftale og udlændingeaftale er, i skrivende stund, ikke på plads og fortsætter derfor.

- Jeg er alvorligt bekymret for, hvilke løfter Dansk Folkeparti har givet Lars Løkke og Anders Samuelsen. Hvis regeringen kommer igennem med deres skatteforslag, så vil det betyde, at vi kommer til at mangle rigtig mange penge til vores hjemmepleje, børnehaver og sygehuse, siger Enhedslistens finansordfører Pelle Dragsted.

Kampfly til debat igen

Enhedslisten har sammen med SF og Alternativet fremsat et beslutningsforslag om at stoppe købet af 27 nye amerikanske F-35 Lightning II kampfly - danmarkshistoriens største statslige enkeltinvestering.

- Det er helt vanvittigt at skrive under på kampfly-kontrakterne. Både den danske og den amerikanske rigsrevision har kritiseret, at økonomien slet ikke hænger sammen, og det kan give en kæmpe ekstraregning til skatteyderne, siger forsvarsordfører Eva Flyvholm.

Kampflyene koster 18,3 milliarder kroner – plus udgifter i forbindelse med driften.

Landbrugspakken skal ses efter i sømmene

EU-kommissionen går nu ind i sagen om de fejlagtige beregninger i forbindelse med Landbrugspakken. Den vil undersøge, om Danmark lever op til internationale miljøforpligtelser og ikke øger forureningen af drikkevand og vandmiljø.

- Det eneste rigtige er at gennemregne landbrugspakken igen - med en valideret og testet model. Det vil betyde, at dele af pakken skal trækkes tilbage - bl.a. de gødningsregler der giver landmanden lov til at hælde mere gødning på markerne, siger landbrugsordfører Maria Reumert Gjerding og uddyber:

- Det er nødvendigt, fordi vi ellers risikerer en uacceptabel forurening af grundvandet og af vores sårbare fjorde og vandområder.