Kort nyt fra Folketinget

Stop ressourcespildet

I august holdt Enhedslistens folketingsgruppe sommergruppemøde på plejehjemmet Smedegården i Aalborg Øst. Gruppens grønne udspil handlede om at lave lokale løsninger, der bekæmper resursespild og sætter mere fokus på genbrug og grøn omstilling. Udspillet hedder: ”Kommuner skal bekæmpe resursespild med genbrugsbutikker”. Med det lægger Enhedslisten op til, at alle kommuner opretter genbrugs- og upcyclingsbutikker (butikker, hvor man kan få hjælp til at gøre sine ting mere brugbare). Det skal sætte gang i det direkte genbrug lokalt og give borgerne og kommunen mulighed for at være med til at forlænge levetiden af vores ting og sammen bidrage til et mindre forbrug af resurser.

Særlige herberger for unge hjemløse

Den seneste hjemløsetælling viser, at antallet af hjemløse er steget fra 4.998 i 2009 til 6.635 hjemløse i 2017. Hjemløsheden blandt unge er fordoblet i perioden. Enhedslisten mener, denne fordobling skyldes den særligt lave ungeydelse, der blev indført i kontanthjælpssystemet under SRSF-regeringen. Denne lave ydelse skal afskaffes, men det er også nødvendigt med en styrket indsats rettet mod de unge hjemløse.

- Derfor foreslår vi, at der oprettes særlige ungeherberger og hybler i alle større byer, som kun er for de unge. Kommer de på de helt almindelige herberger i de hårde miljøer, vil deres problemer højst sandsynligt kun blive større, siger Pernille Skipper, socialordfører.

Ny togfond udenom regeringen

Enhedslisten har sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF og Radikale Venstre vedtaget en ny aftale om at styrke togfonden med to milliarder kr.. Det betyder bedre togdrift i hele Danmark.

- Vi står fem partier, der er blevet enige om at tilføre to milliarder til den kollektive transport. Det sker ugen efter at de tre regeringspartier præsenterede deres vision for vores togdrift – nemlig at spare to milliarder på DSB. Så er skillelinjerne i dansk politik jo klare og tydelige. Der er dem, der vil udvikle, og dem, der vil afvikle. For alle de danskere, der kommer rundt med vores tog, er det jo godt, at det er i den her kreds, vi har flertallet, siger Henning Hyllested, transportordfører.