Kort nyt

Folkebevægelsen siger ja til valgforbund

Folkebevægelsen mod EU vedtog på et landsmøde i slutningen af oktober at indgå i et valgteknisk samarbejde med Enhedslisten ved EU-Parlamentsvalget i 2019. Forslaget blev vedtaget med stemmerne 92 for og 62 stemmer imod. Valgforbundet kan minimere stemmespild og på den måde øge antallet af mandater, som tilfalder Enhedslisten og Folkebevægelsen.

Enhedslisten besluttede på sit årsmøde i 2016 at opstille til EU-Parlamentsvalget i 2019 og søge valgforbund med Folkebevægelsen. Man vedtog samtidig at opfordrer til at deltage aktivt i valgkampen for såvel Enhedslisten som Folkebevægelsen.

Kampfly-skandalen ruller videre

Rigsrevisionen er kommet med skarp kritik af tallene bag kampflykøbet. Forsvarsministeren vil ikke kommentere på sagen, men det skal han, mener Eva Flyvholm, forsvarsordfører for Enhedslisten, der nu kalder ministeren i samråd:

- Det er en meget alvorlig kritik fra Rigsrevisionen. Og den skal høres nu, mens det stadig er muligt at slå bremserne i, før kontrakterne underskrives og milliarderne fosser ud. Det er ikke et demokrati værdigt at presse så kæmpestor en beslutning igennem på et grundlag, der stinker langt væk af kreativ bogføring i milliardklassen, siger hun.

Den kriminelle lavalder sænkes ikke alligevel

Regeringen lægger i et nyt udspil mod ungdomskriminalitet op til, at den kriminelle lavalder ikke skal sænkes til 12 år alligevel. Det glæder Enhedslistens retsordfører Rune Lund, som er klar til forhandlinger, om end der er en del knaster i udspillet. I første omgang ser han det dog som en kæmpe sejr, at den kriminelle lavalder ikke sættes ned.

- Regeringen løber med 130 km/t væk fra hele blå bloks valgløfte om at sænke den kriminelle lavalder til 12 år. Det er glædeligt, at det er lykkedes at presse regeringen til dette gigantiske løftebrud Og det er endnu et eksempel på, at det er muligt at presse regeringen, siger han.