Her kommer Listen – Danmarks nye progressive podcast

I Enhedslistens nye podcast inviteres lytterne ind på Christiansborg for at diskutere aktuelle, politiske emner med nye gæster hver uge. Podcasten kan findes på enhedslisten.dk eller i iTunes’ podcast-app på telefonen.

Sissel Moos, Rød+Grøn

Enhedslisten kom med på podcast-bølgen, da partiet tidligere på måneden udgav sin første udsendelse. Bag mikrofonerne sidder Pernille Skipper sammen med Mai Villadsen, der arbejder som politisk rådgiver på Christiansborg. I selskab med en ugentlig gæst sætter de fokus på aktuelle politiske emner ud fra et venstreorienteret perspektiv. Gennem en række programmer diskuteres emner som bandekonflikt, LGBTQ-rettigheder og finanslov.

Et rum for tvivl og nuancer
Idéen med podcasten er at lave en kanal, hvor Enhedslisten kan grave dybere ned i aktuelle sager for at bidrage til mediebilledet med nye og venstreorienterede vinkler, som normalt ikke får lov at fylde i æteren.

- Verden er ikke altid sort-hvid, heller ikke for Enhedslistens medlemmer og folketingspolitikere. Vi oplever alt for ofte, at der ikke er rum til tvivl, spørgsmål eller nuancer i medierne. Jeg håber, at vores podcast bliver et indblik bag om kulisserne på Christiansborg og et sted, hvor vi kan snakke om nuancer og usikkerheder også på venstrefløjen, fortæller Pernille Skipper.

Hver uge inviteres en ny gæst ind på Christiansborg til at være med i podcasten. Gæstens rolle er at gøre værterne klogere på et aktuelt emne, som kræver rum for at blive diskuteret andre steder end på de sociale medier.

- Politiske partier har en stigende tendens til at kommunikere i tweets på 140 tegn, hurtige Facebook-opdateringer, avisoverskrifter og korte TV-klip. Med podcasten går vi i den helt modsatte retning og bruger omkring 25 minutter på at gå i dybden med politiske emner, tilføjer podcastens anden vært, Mai Villadsen.

Vil ramme nye vælgere
Podcasten er for alle, der kan lide at lytte til taleradio om aktuelle emner. Er man venstreorienteret eller politisk engageret, vil man især finde indholdet interessant. Desuden forsøger podcasten også at nå unge, der i mindre grad orienterer sig i traditionelle politiske nyhedsmedier.

- Vi håber, at podcasten kan nå nogle unge, som normalt ikke følger så meget med i de kendte politiske medier. For dem kan Listen være en god indgangsvinkel til politik fra et venstreorienteret perspektiv, fortæller Mai Villadsen.

Hun opfordrer lyttere og medlemmer til at skrive ind, hvis man har en god idé til et emne. Du kan skrive ind med din idé til værterne på [email protected].

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Hvad er en podcast?

En podcast er et radioprogram, som er publiceret sådan, at du kan lytte til programmet, når det passer dig. Så ligegyldig om du er på vej på arbejde på cyklen eller i fuld gang med at lave aftensmad, er programmet tilgængeligt for dig, når du har lyst til at lytte til det. Du kan abonnere på programmet, så du automatisk får overført nye episoder til din telefon. Du kan abonnere på podcasten i iTunes’ podcast-app på telefonen.