Har DR lejesvende – og er de røde eller blå?

I slutningen af november valgte Danmarks Radio at droppe en planlagt julekalender, der skulle have kørt på P1 i december. Massiv kritik fulgte i kølvandet på beslutningen, der gik på, at julekalenderen var for venstreorienteret for Danmarks Radio.

Eva Hyllegaard, Rød+Grøn

En af dem, der har kritiseret DR’s aflysning af den satiriske julekalender, er Lotte Svendsen, der skulle have instrueret julekalenderen på P1. Den forklaring, hun fik, var, at julekalenderen ikke måtte have både Johanne Schmidt-Nielsen og Georg Metz med, da der så var to venstreorienterede kræfter i samme program. Det kunne man simpelthen ikke tillade i Danmarks Radio.

Er Danmarks Radio blevet så bange for at blive kaldt ”røde lejesvende”, at de er gået hen og blevet blå lejesvende, kunne man spørge. Det ligner i hvert fald en tanke, at DR frygter at fremstå røde, lige inden der skal forhandles et medieforlig, som højst sandsynligt kommer til at bestå af blå partier, der i forvejen ønsker at skære i DR’s budget.

Smagsdommeri er et grundvilkår

Kurt Strand er journalist og har blandt andet været ansat ved Danmarks Radio i en årrække. Han er forfatter til flere bøger om journalistik og politik. Rød+Grøn har spurgt ham, om han i DR-årene lod sig påvirke af debatten om røde lejesvende.

- Jeg har aldrig været bange for at blive anklaget for højre- eller venstreorienteret propaganda. Men jeg har i masser af tilfælde været det, formentlig fordi kritisk journalistik ofte opfattes som værende til en bestemt side af dem, som er i søgelyset. Det er et vilkår, som man arbejder under i journalistik, og det er derfor vigtigt at være fair og ordentlig, siger Kurt Strand.

Vi spurgte ham også, om det såkaldte armslængdeprincip er truet.

- Armslængdeprincippet er truet, ja. Men det har det altid været, for skiftende politiske flertal og regeringer har altid haft en tendens til at blande sig og agere smagsdommere i forhold til noget, de ikke kan li'. Også det er et vilkår for eksempelvis DR, mener han.

Demokrati er også ytringsfrihed

Line Barfod er advokat, tidligere folketingsmedlem for Enhedslisten og sidder nu i hovedbestyrelsen og forretningsudvalget for Enhedslisten. Derudover sidder hun i bestyrelsen hos Danmarks Radio.

Også Line Barfod mener, at armslængdeprincippet er under pres.

- I de seneste år har en del politikere blandet sig mere og mere i detaljer på mange områder. De truer med, at det kan få betydning for bevillingerne, hvis ikke en forsker, en kunstner eller DR gør som det politiske flertal ønsker, forklarer hun.

Line Barfod mener, at tendensen er farlig for demokratiet og formentlig skyldes en opfattelse af, at demokrati er lig flertalsstyre.

- Men det er en misforståelse. Demokrati indebærer netop beskyttelse af mindretal og ikke mindst ytringsfrihed, armslængde og plads til mangfoldighed. Også for dem, man er uenig med, påpeger hun.

Foto: Neil Godding, unsplash.com

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Armslængdeprincippet

Udtrykket ”armslængdeprincip” betyder i denne sammenhæng, at politikere ikke skal bestemme over indhold i forhold til kultur, selv om det er dem, der bevilliger støttekroner til projekter.

Røde Lejesvende

I 1968 skrev daværende Venstre-minister, Jens Sønderup, i flere læserbreve: ”Skal regeringen Baunsgaard dolkes og ødelægges af fjernsynets røde lejesvende?”. Han skrev det om to tv-journalister og blev efterfølgende sagsøgt af Dansk Journalistforbund for ærekrænkelse. Han tabte sagen, men udtrykket ”røde lejesvende” bed sig fast.