Første slag om Radius er vundet

Socialdemokraterne og SF har sluttet sig til modstanden af salget af elnetselskabet Radius til en udenlandsk kapitalfond. Dermed må regeringen konstatere, at salget ikke længere har et flertal bag sig.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Enhedslistens økonomi- og erhvervsordfører Pelle Dragsted har længe forsøgt at råbe oppositionspartierne op i sagen om salget af Radius, der forsyner en stor del af Sjælland med strøm. Han betegner derfor også meldingen fra S og SF som rigtig, rigtig gode nyheder.

- Det ser ud til, at vi nu har et flertal i Folketinget mod at sælge vores elnet til udenlandske kapitalfonde – og for at denne kritiske infrastruktur skal være ejet af fællesskabet, siger han og fortsætter:
- SF og Socialdemokraterne fortjener ros for at lytte til de mange mennesker, som i den seneste tid har sagt klart nej til at privatisere vores el-net. Det viser, at det nytter noget at presse på. Derfor er det også en sejr for demokratiet.

Infrastrukturen er fællesskabets

Selvom slaget er vundet, påpeger Pelle Dragsted, at det er afgørende at fortsætte presset på regeringen, så den ikke forsøger at gå videre med salget henover hovedet på Folketinget. Og så skal Socialdemokraterne og SF fastholdes, hvis der kommer nye forhandlinger i forligskredsen.
- Kritisk infrastruktur skal ejes af fællesskabet. Enten i offentligt ejerskab eller i forbrugerejede selskaber. Og det gælder ikke mindst, når der er tale om et monopol som el-nettet, fremhæver Pelle Dragsted.

Foto: Matthew Henry (Unsplash)

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Kort nyt fra Folketinget

Aftale om drikkevand på plads

Der er omsider flertal for at beskytte drikkevandet i de områder, hvor det pumpes op. Det glæder Enhedslistens miljøordfører, Øjvind Vilsholm, der fremhæver initiativet som noget, Enhedslisten har kæmpet for længe.

- Men drikkevandet skal også beskyttes der, hvor det dannes. Derfor vil vi nu fremsætte et beslutningsforslag om at beskytte drikkevandet mod sprøjtegifte der. Så håber vi, at de andre partier i Folketinget også er villige til at tage det skridt, siger han.

Bekymrende udvikling i Venezuela

Venezuela, der er i dyb politisk og økonomisk krise, oplevede et kupforsøg i januar. Enhedslisten har længe kritiseret Maduro-styrets krænkelser af borgernes basale rettigheder. Men det eskalerer kun konflikten at følge i halen på Trump, som den danske Udenrigsminister har gjort med sin ensidige støtte til kupforsøget.

- Danmark bør i stedet arbejde for en uvildig, international mægling, der kan lede til afholdelsen af demokratiske valg og understøtte en fredelig løsning på konflikterne, foreslår udenrigsordfører Eva Flyvholm.

Kom ind i fattigdomskampen, Mette

Enhedslisten er oprørt over en ny rapport, der viser, at mere end 8 procent af befolkningen ikke har råd til ordentlig mad, eller mad nok. Det skal beskæftigelsesministeren i samråd om. Arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen kræver også, at Mette Frederiksen melder sig ind i kampen mod fattigdom.

- Denne rapport er et wake-up call til de skiftende regeringer, der de sidste 7-8 år har skåret i dagpenge, efterløn, sygedagpenge, førtidspension, fleksjob og kontanthjælp. Det tegner et billede af et Danmark på vej mod absolut fattigdom, konstaterer han.