Find sprækkerne og skab forandring

Bevægelserne spillede en afgørende rolle i skabelsen af vores velfærdssamfund op gennem det forrige århundrede. I dag er det politiske system skruet sådan sammen, at bevægelsen ofte først finder sted, når beslutningerne reelt er truffet. Af og til lykkes dog at finde sprækkerne og skabe forandring nedefra.

Sarah Glerup, Rød+Grøn

Enhedslisten ser sig selv som bevægelsernes parti. Vores folketingsmedlemmer og byrødder samarbejder løbende med fagbevægelsen, miljøaktivister, politiske studerende og lærlinge. Og når nye bevægelser, som ”Venligboerne”, ser dagens lys, er mange af Enhedslistens menige medlemmer blandt de aktive. Derfor giver det rigtig god mening at se nærmere på, hvilken rolle bevægelserne spiller i det politiske liv i dag. Det forsøger vi at gøre i denne måneds tema.

Først ser vi tilbage på nogle af de bevægelser, der har banet vejen for grundlæggende forandringer af Danmark: Arbejderbevægelsen, kvindebevægelsen og elev- og studenterbevægelsen. De er blot eksempler på, at det er muligt at gøre en forskel nedefra, hvis man er nok, der står sammen og styrer i en fælles retning.

Vi kan stadig gøre en forskel

Herefter zoomer vi ind på nogle af de udfordringer, der kendetegner bevægelsesarbejdet i dag.

Hvorfor er det blevet sværere at samle mange mennesker til aktioner og demonstrationer, og hvorfor gør menneskemængderne mindre indtryk på magthaverne end for 50 år siden? Det har vi spurgt professor emeritus Tim Knudsen om.

Dernæst har Rød+Grøn forsøgt at undersøge, hvorfor nogle politiske bevægelser trives i bedste velgående i udlandet, mens de er svære at få øje på herhjemme. Vi valgt handikappolitik som eksempel på et område, der er meget lidt præget af aktivisme i Danmark, mens det ser helt anderledes ud i f.eks. Storbritannien. Hvori består forskellene, og kan vi overføre udenlandske erfaringer med at mobilisere til dansk kontekst?

Afslutningsvis slår vi ned på nogle bevægelser, der formår at påvirke aktuelle dagsordener. Initiativer som ”Venligboerne”, ”Skifergas - Nej Tak”, ”Stop Sexisme” og ”Kontanthjælpsalliancen” peger fremad og viser, at selvom færre går på gaden i dag sammenlignet med 70’erne, så kan helt almindelige danskere stadig mobiliseres og gøre en forskel.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks: