Enhedslistens podcast runder 30 episoder

Listen, Danmarks progressive podcast, er modnet fra forsøg til et fast program med flere tusind lyttere.

Sarah Glerup, Rød+Grøn

Det startede som et eksperiment, fordi Enhedslisten havde en praktikant med forstand på podcasts. Det blev starten på ”Listen – Danmarks progressive podcast”, der netop har haft 30 episoders jubilæum.

En ny indgang til partiet

I starten troede Mai Villadsen, der er vært på Listen, at kun unge ville lytte med. Men Listen er slået bredere igennem.

- Der er to store lyttergrupper. Cirka 700 lytter via Enhedslistens hjemmeside, og de er formodentlig lidt ældre og tilknyttet partiet. Og cirka 2-3000 lytter via en podcast-app, fortæller hun og fortsætter:

- De fleste, der bruger den type apps, er mellem 15 og 35 år. Og det passer med mine egne oplevelser, når jeg tager rundt til ungdomsfolkemøder eller arrangementer med SUF. Her har mange hørt podcasten sammenlignet med til almindelige afdelingsmøder.

Mai har især mødt mange unge, som ikke er en del af Enhedslisten, men alligevel er fans af podcasten.

- Måske kan den blive en indgang for dem. Derfor vil vi gerne, i podcasten, bruge mere krudt på at vise, hvordan man kan være med og politisk aktiv i hverdagen, uanset om man er formelt medlem eller ej, forklarer hun.

Enhedslisten med i lommen

Listen skal ikke opfattes som en konkurrent, men som et supplement til trykte medier som Rød+Grøn. For podcasts kan noget andet, forklarer Mai.
- En podcast kan både give hurtigere og hyppigere nedslag, og den kan gå tættere på. Sammenlignet med klassisk radio bruger vi ret lang tid på hver gæst, så vi kommer i dybden med emnerne. Derudover kan man lytte til podcasts i situationer, hvor man ikke kan læse på papir eller en skærm. Enhedslisten kan være med i lommen, når folk cykler eller vasker op. Det, synes mange af vores lyttere, er hyggeligt.

Mens Mai har været med hele vejen, har hun haft forskellige medværter.

- Podcasten var Pernilles idé, så i starten var vi værter sammen. Men nu har hun jo travlt med valgkamp, og det er vigtigt at få andre politikere i spil. Også de ældre – Henning Hyllested er lige debuteret! fortæller Mai og tilføjer med et grin, at hun i starten kun ville lade folketingsmedlemmer være med, hvis de kunne sige ordet ”podcast”.

Listen er blevet voksen

Værternes alder er ikke det eneste, der har ændret sig gennem Listens første 30 episoder. Mai forklarer, at de i høj grad responderer på lytternes ønsker.

- I starten havde vi ”Ugens opkast”, hvor folk som Inger Støjberg blev inviteret til at svine Enhedslisten til. Det var sjovt, men især vores unge lyttere efterspurgte i stedet indslag, der giver tro på, at politik kan forandre verden. Så nu har vi i stedet et indslag kaldet ”Ugens håb”.

Mai er ikke bekymret for, at Listen løber tør for idéer, og hun har selv den ultimative. Hun deler den med et finurligt smil:

- Pernille drømmer om at få Niels Hausgaard i studiet, men hvorfor ikke sigte endnu højere? En podcast med J. K. Rowling om, hvordan Harry Potter-bøgerne har påvirket en ung generations syn på politik!

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Her finder du Enhedslistens podcast

Du kan hente alle podcastens episoder på Enhedslistens egen hjemmeside:

enhedslisten.dk/temaer/listen-danmarks-progressive-podcast

Du kan også lytte til eller ligefrem abonnere på podcasten via iTunes eller Android - søg på "Listen Danmarks progressive podcast".

Hvis du har ideer til emner, gæster eller indslag, så send dem til [email protected].

De første 30 afsnit

1: Pride og bandekonflikt
2: DR og finanslov

3: Tyrkiet (og lidt Danske Bank)