Enhedslisten inviterer til kulturfestival

Vi er nogle stykker, der sammen med kulturordføreren er i gang med at stable en kulturfestival på benene den 27. januar kl. 13-22 i Valby Kulturhus.

Gunna Starck, Rød+Grøn

Hvorfor nu det? Fordi kulturen har smalle vilkår i dagens samfund. Blå kultur vinder stadigt mere gehør, og vi på venstrefløjen er i ringere grad dem, som synger og laver sangene, læser og skriver bøgerne, ser og producerer filmene og sætter teaterstykkerne op. Vreden over uretfærdighederne og tingenes miserable tilstand er der, men den bliver omsat til individuelle historier i stedet for systemkritik. Der er lyspunkter – Ken Loach er et af dem.

Måske læser vi ikke, skriver ikke, går ikke i teatret eller ser ikke film mere. Vi synger stadig, men kig i Den Røde Sangbog - der er meget voldsromantik fra dengang en arbejder var en arbejder, og der er næsten ingen sange skrevet efter 1985. På vores årsmøder må teksterne op på skærmen, fordi folk ikke kan mere end de tre første linjer af Internationale. Men vi synger den alligevel! For der er ikke andre.

Let røven og køb en billet

Hvad er årsag og virkning? Vil vi hellere dannes af hjemmesider, blogs, Facebook og andre medier, hvor vi ikke behøver at lette røven eller betale, hvad en billet eller en bog koster eller møde mennesker, der mener noget andet - eller mener ingenting? Eller er det omvendt: der er for langt mellem snapsene på teatret, i biografen og til koncerterne?

Hvordan bliver vi dannet - og dannede? Ikke i finkulturel eller småborgerlig forstand, men som politiske mennesker, der kan se en mening med galskaben? Det gør vi i mødet med andre mennesker, andre idéer, ved at høre musik, så nakkehårene rejser sig, ved at se virkeligheden formidlet og fortolket, så menneskene ser retning og handling som en mulighed. Og pludselig ser sammenhænge, der forklarer, hvad der foregår.

Vigtige debatter og meningsfuld underholdning

Hvordan understøtter vi en kulturpolitik, der er farlig for det bestående? Hvad er det for vilkår, kunstnere og kultur skal have for at kunne sætte andre dagsordener, skrotte selvcensuren og blive vilde og uregerlige? Det vil vi prøve at komme rundt om på Enhedslistens Kulturfestival.

Vi vil diskutere public service, det kommende medieforlig, om dansk kultur er hvid, copyrightens historie, hvor er satiren henne, skal kultur være brødløst og på markedsvilkår, er det Google og Facebook, der løber med pengene. Hvilken rolle spiller forlagene for forfatterne, når hvem som helst selv kan udgive hvad som helst og ikke nødvendigvis på papir.

Det skal ikke være snak alt sammen, så der er også meningsfuld underholdning, mad og tid til at møde andre mennesker. Man behøver ikke at være medlem af Enhedslisten eller komme fra Region H. Kort sagt alle er velkomne. så tag familien, afdelingen eller naboen med. 100 kr. for hele herligheden - 200 kr. med mad.

Foto: Tim Marshall, unsplash.com

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Kom til kulturfestival

27. januar kl. 13-22 i Valby Kulturhus, Valgårdsvej 4, Valby.

Kl. 13-14

·       Velkomst ved Søren Søndergaard, kultur- og medieordfører for Enhedslisten.

·       Skuespiller Marie-Lydie Melono Nokouda læser op.

·       Uffe Lorenzen alias Guf, Lorenzo Woodrose, Baby Woodrose, og frontfigur i Spids Nøgenhat.

·       Verdens Sirener – tværkulturelt kvindekor v. solosangerinde Tatiana Kisselova Gudnæs og pianist Andreas Møller.

Kl. 14:15-15:30

Workshops:

·       DR og mediesituationen - er public service sat på udsalg? Oplæg ved journalist Lasse Jensen.

·       Er dansk kultur rummelig? Forfatter Malene Fenger-Grøndal og præst Bjarne Lenau Henriksen, fhv. leder Kirkens Korshær.

·       De røde lejesvendes genkomst eller saglig historieformidling? Oplæg til debat af historiker Lars K. Christensen, museumsinspektør ved Nationalmuseet.

·       Copyrightens historie fra Mozart til Pharrell Williams - musik på det fri marked. Musikhistoriker og organist Henrik Palsmar.

Kl. 16.15-17:45

Workshops:

·       Tiden råber på satire. Musiker og sangskriver Karina Willumsen giver tips til at udtrykke sig i sang og musik.

·       Bli' væk fra vort kvartér. Ph.d.-studerende og cand.psych. Linda Lapina, byplanlægger Peter Schultz Jørgensen, byhistoriker Allan Mylius Thomsen og Mikkel Warming, chef for sociale indsatser i 3B.

·       Øverst på plakaten - nederst på lønningslisten. Morten Visby, fmd. for Dansk Forfatterforening, Susi Hyldgaard, fmd. for DJBFA, Marie-Lydie Melono Nokouda, skuespiller – Dansk skuespillerforbunds ligebehandlingsudvalg.

·       Google, Facebook og Netflix scorer kassen - hvordan får vi sikret dansk indhold i fremtidens mediebillede og kulturlandskab? Chefredaktør Lisbeth Knudsen, direktør Klaus Hansen, Producentforeningen.

·       Mig og mit Forlag. Forlægger Søren Møller Christensen, Forlaget Vandkunsten, forfatter Vibeke Marx.

Kl. 19-22

·       Hva’ mæ’ kulturen? Skuespiller Birgitte Bruun og pianist Henrik Sørensen med viser af PH – Poul Henningsen.

·       Kærlighedssange mod bankerne. Sangskriver Diether Dehm og pianist Michael Letz, Tyskland.

·       Den svenske trubadurduo Simon Ahlström og Anders Afzelius spiller sange af Mikael Wiehe og Bjørn Afzelius.

Entré: kr. 100,-

Billet inkl. aftensmad: kr. 200,- (kan købes i forsalg hos Ticketmaster fra 2. januar)

Arrangør: Enhedslisten Region Hovedstaden