Der er stadig brug for en krigskommission

En såkaldt krigsudredning på 674 sider, der blev fremlagt i februar, underbygger formodningen om, at der blev tilbageholdt oplysninger og fordrejet sandheder i Folketinget op til Irak-krigen.

Simon Halskov, Rød+Grøn

Det står nu helt tydeligt, at Fogh-regeringen tilbageholdt oplysninger op til Irak-krigen, og at sandheden blev fordrejet overfor Folketinget. Det konkluderer Enhedslistens udenrigsordfører Eva Flyvholm på baggrund af den krigsudredning, som en forskergruppe har fremlagt. Hun efterlyser nu en kommissionsundersøgelse, der vil gøre det muligt at indkalde vidner og placere et juridisk ansvar for Danmarks deltagelse i Irak-krigen.

- Det er en alvorlig skandale, der skal undersøges til bunds. Forskerne peger på, at Danmarks krige mest af alt har handlet om at følge USA, og at der er noget systematisk galt med de politiske beslutningsprocesser, forklarer Eva Flyvholm.

Ingen respekt for menneskeliv

At Folketinget ikke blev præsenteret for et retvisende billede af situationen før Irak-krigen kalder Eva Flyvholm åbenlyst katastrofalt. Ikke mindst fordi krigen tog livet af titusinder af civile og mange danske soldater.

- Det er helt uacceptabelt, at regeringen har nedlagt Irak-kommissionen og nu også afviser at se på anbefalingerne fra deres egen krigsudredning. Det er mangel på respekt for menneskeliv og vores demokrati, understreger hun.

Foto: U.S. Navy photo, Public Domain

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Kort nyt fra Folketinget

Forbyd våbensalg til diktaturstater

Reglerne for våbeneksport skal strammes, så lande der står bag alvorlige krænkelser af menneskerettighederne ikke kan få våben fra Danmark. Det foreslår Enhedslisten, SF og Alternativet.

- Menneskeliv skal veje tungere end våbenproducenters eksportmillioner. Ved at indføre et forbud mod salg af våben til lande, der krænker menneskerettighederne, lever vi op til vores internationale ansvar og kan se os selv og verden i øjnene, siger Eva Flyvholm, der er initiativtager til forslaget.

Inddrivelsen af skattegæld skal styrkes

Rigsrevisionen advarer nu om nye fejl i Skat, når det handler om at inddrive den milliardstore gæld, som statskassen har til gode. Det får Enhedslisten til at foreslå, at der oprettes 600 ekstra stillinger til at inddrive gælden.

- Det er aldeles grotesk, at milliarder, der ikke inddrives, går til spilde, mens børnehaver og hospitaler skal vende hver en krone for at få økonomien til at hænge sammen. Vi skal ansætte flere folk til inddrivelsen, fordi vi ganske enkelt ikke har råd til at lade være, forklarer skatteordfører Rune Lund.

Flere parkeres på kontanthjælp

Nye tal fra beskæftigelsesministeren viser, at andelen af langtidsparkerede i kontanthjælpssystemet stiger: 67.000 har nu været i kontanthjælpssystemet i mere end to år. Det får Enhedslisten til at stille forslag om en ”afklaringsgaranti” til kontanthjælpsmodtagere.

-Alle partier i Folketinget er enige om, at mennesker ikke skal parkeres i årevis i kontanthjælpssystemet. Så forventer jeg også, vi kan blive enige om, at vi skal gå mere håndfast til værks, og give borgerne nogle rettigheder til hurtig afklaring og hjælp til at komme videre, siger arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen.