Debatten om lokalplan 135 – boliger på Hørkær 1-5

Forslaget til lokalplan sendes nu i offentlig høring, det er punkt 47 på kommunalbestyrelsesmødets dagsorden for den  den 13. marts 2024

Forslaget har givet anledning debat om fremtiden for fabrikshallerne fra den gamle radiatorfabrik, der nu bruges af Cecilie’s.
Læs om det i Herlev Bladet den 7. marts side 3 og 1114. marts side 5

Enhedslisten stemte for det lokalplanforslag, der nu sendes i offentlig høring, se hvorfor:
“>Klip fra  Enhedslistens Herlevs Facebookside den 14. marts:

Lokalplanforslaget 135 for boligbyggeriet på Hørkær 1-5 har både forud for- og under gårsdagens kommunalbestyrelsesmøde skabt en del debat blandt en del Herlevborgere. Dette skyldes, at lokalplanforslaget også omfatter området, hvor den gamle radiatorfabrik på Hørkær ligger, som i dag huser virksomheden Cecilie´s, som byder på mange gode aktiviteter såsom bowling og minigolf.

Fra Enhedslistens side mener vi, at det er vigtigt at få præciseret et par aspekter i denne sag, som er væsentlige at forstå før man kan drage nogle endegyldige konklusioner.
👉 Vi som kommunalbestyrelse har mulighed for at definere nogle visioner om, hvordan byudviklingen skal være i den pågældende bydele men vi kan og ikke må detailstyre, hvad den enkelte private grundejer kan bruge sin private grund til.
👉Lokalplanforslaget 135 handler ikke om at vi ikke værdsætter Cecilie’s som et vigtigt samlingssted for byen. Men vi som kommunalbestyrelse kan eller skal ikke afgøre, hvad en privat grundejer bestlutter sig for at bruge sin private grund. Alt andet vil være magtfordrejning, hvilet vi ikke vil kendes ved.
👉Den bevarede del af den eksisterende Thor Radiatorfabrik er tiltænkt til publikumsorienteret serviceerhverv, samt et nyt bytorv. Her havde Cecilie’s også mulighed for at byde ind men vi som kommunalbestyrelse ikke kan eller må anmode en privat investorer til at imødekomme det præcise kvadratmeter, sol Cecilie’s præcis efterspørger
👉I Enhedslisten er vi medforslagsstillere på ændringsforslaget fordi det ligger helt i tråd med de oprindelige ønsker vi havde da vi inden kommuneplan 2023-2035 blev sendt i høring 9/11 2022 tilsluttede os SF´s ændringsforslag til kommuneplan. Vi er optagede af, at der er lys og luft og grønne arealer til ophold og aktivitet når vi bygger nyt. Det bliver der i højere grad når der kun bygges 130% i 3-7 etager.
👉Det var vigtigt for os at få bevaring af kulturhistoriske miljøer og byggerier ind som et indsatsområde i kommunalplanen.
Koppedals museums folk anbefalede i deres høringssvar til kommuneplanen at vi gjorde meget mere ud af at udvikle bevarende lokalplaner for fx Herlev vænge, Herlev Huse og Herlev Ringgård og foreningshuset i Nord hvor vi har Svanemalerierne Og så nævnte de helt specifikt Saxbo. Men ikke radiatorfabrikken. Når Kroppedal museum og andre kyndige folk ikke nævner ”bevaring”, men ”bevaringsværdige træk” kommer vi i Enhedslisten ikke til at stemme for andet end ”bevaringsværdige træk” og det mener vi de 1300m2 som fremgår af lokalplanen fint rummer.

Læs hele historien HER