Gå til hovedindhold

Bilvask og anden fup og fidus

Med det voksende antal leasede biler har ’bilvask’ fået en helt ny betydning: Bilerne vaskes fri for registreringsafgiften.

Karl Vogt-Nielsen, grøn rådgiver

Med en byge af spørgsmål har Enhedslisten det sidste halve års tid boret sig ned i en hastig udbredt praksis inden for bilkøb. Det er måske halvdelen af alle bilsalg her i 2017, der ikke længere er et normalt salg, men i stedet en leasing, hvor kunden betaler et månedligt beløb så længe bilen ”ejes”. Derefter vender bilen tilbage til bilforhandleren, og du leaser en ny bil.

Priserne på sådanne leasinger er raslet ned, så store dyre biler fra Mercedes, Audi og BMW vælter ud vejene overalt. Hvordan hænger det sammen?

Lang næse til staten

Fidusen er, at leasingreglerne er skruet sammen, så de kan misbruges af bilforhandlerne. De kan helt eller delvist slippe for at betale registreringsafgift, som for de større biler udgør det meste af prisen.

En stor BMW til ”normal” salgspris på f.eks. 870.000 kr. koster kun 300.000 kr. for forhandleren. Ud over moms på 75.000 kr. er de resterende knap 500.000 afgiften til staten.

Men ved at lease bilen ud betales kun en mindre del af afgiften til staten. Denne del kan tilmed kræves refunderet, når bilen tages tilbage efter et år, idet værdien af bilen nedskrives markant. Hvis bilen herefter eksporteres, kan forhandleren helt slippe for at betale en krone i statsafgift, selvom bilen har kørt rundt på danske veje i 1-2 år. Leasingprisen kan holdes nede ved, at forhandler og kunde deler gevinsten ved den manglende afgift.

En jungle af fiduser

Da der først var enkelte forhandlere, som begyndte at misbruge reglerne, spredte trenden sig som en steppebrand. Vi ser i dag et utal af forskellige varianter brede sig blandt de forskellige forhandlere af bilmærker i den dyre ende. Alle med det sigte at malke statskassen for de penge, som ellers skulle være betalt i registreringsafgift. Trods pres fra os og andre partier har regeringen absolut ikke travlt med at stoppe hullet i leasinglovgivningen. Det er nemlig rendyrket LA-politik ad bagdøren, mens milliarderne fosser ud af statskassen.

Fidus-rytteriet har dog skabt intern splid i bilkredse. Brugtvognsforhandlere og forhandlere af de billigere bilmærker, der ikke kan udnytte fiduserne, bliver klemt. Også en borgerlig avis som JP Finans har kastet store journalistiske ressourcer ind i at afdække, hvad pokker der foregår – formentlig ud fra en forargelse over grådigheden i det kapitalistiske system, de ellers støtter. Uge efter uge har de bragt nye afsløringer, som vi kan følge op på med spørgsmål til regeringen, og hvor de kan udnytte svarene.

Nye alliancer

I skrivende stund pågår der forhandlinger mellem regeringen og DF om omlægning af hele bilregistreringsafgiftsområdet – og hvor DF kræver leasingproblemet løst. Hele sagen er således et eksempel på, hvorledes det er muligt at fungere som vagthund og presse selv en borgerlig regering til at gribe ind over for grådigheden. Og hvis det ikke lykkes for regeringen og DF at blive enige, så står en samlet opposition sådan set klar til igen at tilbyde DF en aftale bag om regeringen. Til dens store irritation.

Foto: Benjamin Child - Unsplash

Fra Rød+Grøn:

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]