Annoncer og meddelelser

Enhedslistens kulturfestival 2018

27. januar kl. 13.00-22.00. Valby Kulturhus.

Optræden, oplæg, workshops, foredrag, debat og underholdning.

Arrangør: Enhedslisten i Region Hovedstaden

Møde i borgerlønskredsen: Borgerløn eller undertrykkelse

29. november kl. 19.30-21.30. Studiestræde 24, 2. sal, København.

Borgerløn (BL) er en ubetinget, universel basisindkomst på f.eks. dagpengeniveau, som enhver har ret til. Reformen erstatter ydelser som kontanthjælp, folkepensionen, SU m.m. Sociale ydelser bevares.

Ideen med en BL er at frigøre mennesker og forenkle systemet, så det bliver mindre bureaukratisk, kontrollerende og udemokratisk. Miljøet, civilsamfundet, demokratisk deltagelse m.v., tror vi, vil vinde med en borgerlønsreform.

Mennesker med stresset, utåleligt arbejde, syge forældre eller børn kan vælge, for en tid at trække sig fra arbejdsmarkedet, og det samme kan den, der ønsker efteruddannelse, vil søge nyt arbejde, engagere sig i frivilligt, kunstnerisk eller politisk arbejde også. Konsekvenserne af en BL rejser spændende diskussioner, og tvinger os til at forestille os en anden verden.

I borgerlønskredsen har vi rundet spørgsmål om: borgerløns- og finansieringsmodeller. Er BL retfærdig, når man ikke er til rådighed. For (løn)arbejde? Er det omvendt rimeligt, at presse mennesker ud i ”nyttejob”, tvangsaktivering og uendelige afklaringsforløb for at få overlevelsespenge? Svækkes den faglige kamp, eller er BL snarere nødvendig for den?

På mødet d. 29. er der oplæg og diskussion om den engelske professor Guy Standings nye bog om BL. Standing har en baggrund i ILU, og er medstifter af BiEN (basic income earth network). Vi inddrager BL-eksperimenter fra hele verden.

På de kommende møder planlægger vi at diskutere BL og visioner om det gode arbejde. arbejdsbegrebet. Hvad er (gavnligt) arbejde/ikke. Nedsat arbejdstid, ret til arbejde. BL og mindre belastning af miljøet. Er BL et feministisk projekt? Og vi kommer tilbage til diskussionen om BL og den faglige kamp. Skal vi en tur rundt til udvalgende?

Lyder det spændende, så kom til mødet og/eller kom på vores mailliste ved at kontakte Peter Mølgaard Nielsen på [email protected]

Møde med debat: Den russiske revolution 1917
25. november kl. 13-18. Mindegade 10, Aarhus
Program:
Historien op til 1917 ved Curt Sørensen

Fra februar-revolutionen til oktober - med fokus på kvindernes rolle - ved Jette Kromann
Debat: Bør vi fejre Oktober-revolutionen? Oplæg ved Per Clausen og Hans Jørgen Vad
Arrangører: SUF og Enhedslisten i Aarhus
Gratis adgang. Tilmelding er ikke nødvendig, men af praktiske grunde en fordel. Send mail til: [email protected] - eller sms til: 6067 3853

Medlemstal

Enhedslisten havde den 9. november 9.055 medlemmer.