Amager Fælled slipper ikke for betonen

Enhedslisten stod fast på ikke at bygge på Amager Fælled og blev derfor smidt ud af årets budgetforhandlinger i København.  SF og Radikale Venstre fik lov til at blive, da de gav grønt lys til Franks Jensens bulldozere.

Mindre end 10 dage efter, at SF og Radikale Venstre talte og demonstrerede sammen med mange tusinde københavnere imod byggeri på Amager Fælled, løb de fra de fine ord.

Overborgmester Frank Jensen har valgt at gøre det til en betingelse for at deltage i budgetforhandlingerne, at partierne støtter byggeri på Amager Fælled. Enhedslisten og Alternativet blev derfor smidt ud af forhandlingerne om næste års budget.

- Vi er ikke bange for mursten, vi vil gerne bygge godt alment og billigt. Men det skal være for københavnerne, ikke for at lappe på en problematisk metrogæld, som kunne afvikles på en anden måde, forklarer budgetordfører Charlotte Lund.

Sammenhængende natur går tabt

Enhedslisten finder det dybt alarmerende, at SF og Radikale er parat til at sælge fremtidens natur på Amager Fælled for at deltage i budgetforhandlingerne. Ø og Å kæmpede for at bevare hele fælleden som grønt og rekreativt areal, som alle fire partier lovede københavnerne under valgkampen.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen finder det især trist, at hovedstadens indbyggere nu mister muligheden for at kunne give et stykke sammenhængende natur videre til de næste generationer.

- Vi er stærkt bekymrede for, at vilkårene for de udsatte københavnere og byens børn nu vil blive stærkt forringet, når Enhedslisten ikke er en del af budgetforhandlingerne. Det er ærligt talt ikke betryggende, at et flertal, der taler mere om havnetunneller og Formel 1 end om socialpolitik, skal have ansvaret for næste års velfærd, siger hun.

Foto: Guillaume Baviere (CC BY-SA 2.0), Flickr.com

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Kommunale budgetter i øst og vest

Bornholm

På kalenderårets sidste sommerdag indgik Enhedslisten på Bornholm en aftale om det kommunale budget for 2019 sammen med Socialdemokraterne, SF, Alternativet og Kristendemokraterne.

Venstre, DF og Bornholmerlisten var med til det sidste, men mente sig nødsaget til at gå pga. en forøgelse af grundskylden til det maksimale niveau på 34 promille.

- Der er tale om et rigtigt fornuftigt budget, som opprioriterer en række centrale områder. Men det er også et budget, hvis finansiering ikke er helt holdbart i længden. Det er ikke nogen hemmelighed, at vi foreslog at hæve skatten, men vi måtte bare konstatere, at det ikke var politisk gangbart. Omvendt fik vi meget, som vi ville have det, udtaler kommunalbestyrelsesmedlem Morten Riis.

Guldborgsund

Også i Danmarks sydligste kommune er Enhedslisten en del ag budgetforliget for 2019. Ud over Liste Ø er Guldborgsundlisten, Socialdemokratiet, Venstre og SF med i aftalen - kun DF står udenfor. Det er et forlig, der prioriterer millioner til velfærd og job. For første gang i umindelige tider investeres der f.eks. i ansættelse af lærere til folkeskolen og pædagoger til dagtilbud.

Fredericia

Vest for Lillebæltsbroen vil Enhedslisten fokusere på børnene i de kommende budgetforhandlinger.

Her vil vi blandt andet kæmpe for, at der kommer flere pædagoger i indskolingen og videre i SFO, så alle børn har en kendt pædagog, som kan følge dem hele dagen. Der skal skabes mulighed for at lave en to-voksen ordning, hvor pædagogen og læreren er i klassen samtidig og har mulighed for at benytte de forskellige kompetencer bedst muligt. Og så skal fritidspædagogikken i Fredericia tilgodeses og løftes, så Fredericia kan komme tilbage til dengang, hvor fritidsklubberne for alvor blomstrede.

- Når vi investerer i børnene, investerer vi i fremtiden, påpeger Enhedslisten Fredericia.