8. marts kræver "fri tid"

Vi har i Danmark reformeret os til materielle goder og trygge vilkår – men til gengæld kræver kapitalen råderet over vores tanker, kreativitet og døgn.

Gunna Starck, Rød+Grøn og Kvindeudvalget

Kvindeudvalget, en række Nørrebro-afdelinger, Transform!Danmark og Kurdisk Kvindeforening holder i år et fælles 8. marts-arrangement under parolen FRI TID.

Vi har med overlæg ikke kaldt det fritid. Jeg ser det selv sådan, at fritid er det, man har til overs, når arbejdsgiveren har taget sin del. FRI TID er derimod frigjort fra de samfundsmæssige strukturer, der kendetegner kapitalismen. Det er dét, vi skal diskutere.

Reproduktion og produktion

En række kloge kvinder om med forskellige indfaldsvinkler vil i løbet af dagen bidrage med deres syn på balancen eller manglen på samme mellem arbejde og retten til egen tid. Pernille Skipper og den berømte tyske marxistiske feminist Frigga Haug (på engelsk) holder taler.

Frigga Haug, der også står for en workshop, har et radikalt forslag til, hvordan tid bør fordeles. I al sin enkelthed går ideen ud at opdele døgnet i fire lige store dele: fire timer til produktivt arbejde, fire til reproduktivt arbejde, fire timers politisk arbejde og fire timer til fornøjelser og afslapning – og sidst otte timers søvn. Skabelonen skal gælde for alle tænkelige køn, så alle deltager i såvel det produktive som det reproduktive arbejde, og de to typer arbejde regnes for ligeværdige. Uden reproduktion ingen produktion!

Tid på mange måder

Et andet bud på, hvordan vi bedre får fri tid, kommer fra de mere progressive dele af fagbevægelsen. De er ved at vågne og op indse, at mere i løn ikke nødvendigvis giver bedre liv. I stedet for det ærkekapitalistiske ”Tid er penge”, bliver fremtidens slagord måske ”Tid eller penge”. En løsning er 30 timers arbejdsuge. Mere radikalt er forslaget fra Basic Income European Network (BIEN), der vil indføre borgerløn, så man principielt stå helt af ræset og vælge et typisk mere klimavenligt liv med mindre forbrug og fuld råderet over egen tid.

Begge forslag er vigtige i en tid, hvor det nye prekære arbejdsmarked sniger sig ind med løse ansættelser, tvungen deltid, lav organiseringsgrad, projektansættelser, måneder "på prøve" uden løn, tvangsaktivering, løntilskud, arbejdsprøvning – fælt barn har mange navne.

8. marts vil henholdsvis tømrer Helga Mathiassen, Louise Haagh, som er forkvinde i BIEN, og Janne Gleerup holde workshop om ovennævnte. Arrangementet sluttes af med dejlig kurdisk musik af Hozan Figen.

Den tyske feminist Frigga Haug gæster Danmark den 8. marts.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Den fri tid

8. marts kl. 15–22. Kulturhuset Indre By, Charlotte Ammundsens Plads 3, København.

Der vil være fire workshops – to kl. 15-16 samt to kl. 19-20. Pausen i midten giver mulighed for at deltage i den 8. marts demo, der starter foran Arbejdermusset fem minutters gang væk. Programmet slutter kl. 22, men man kan blive hængende og nyde et glas til kl. 23.

Der er gratis adgang og handicapadgang.

Tag med til kampdagen

I både Øst- og Vestdanmark markerer Enhedslisten Kvindernes internationale kampdag. Er du i tvivl om, hvilke arrangementer, der er i dit lokalområde, så spørg kontaktpersonen i din lokalafdeling.

Optakt til 8. marts med feministisk økonomi

6. februar kl. 19-21. Strandvejen 40-42, Køge.

Enhedslisten i Køge har arrangeret oplæg ved Per Bregengaard, der forfatter til: "Et feministisk blik på økonomi" (udgivet af Solidaritet 2018). Duk op og blive klogere – der er gratis adgang.