Kunderne betaler for Plus-forsikrings konkurs

– Regeringens forslag om etablering af en garantifond for skadesforsikringer vil betyde, at forbrugerne pålægges at betale de penge, som forsikringsbranchen allerede frivilligt har givet tilsagn om at betale til at dække tab ved konkursen i Plus forsikring. Dette er helt urimeligt. Det er under ingen omstændigheder forsikringskundernes ansvar, at Finanstilsynets tilsyn med Plus-forsikring svigtede og at der ikke tidligere er etableret en garantiordning for forsikringsselskaberne. Her må forsikringsbranchen dele ansvaret med den nuværende og tidligere regeringer, som på dette område har svigtet, udtaler Pernille Rosenkrantz-Theil, erhvervspolitisk ordfører for Enhedslisten.

– Dette er ikke det eneste eksempel på, at forsikringsselskaberne har haft betydeligt større indflydelse på Økonomi- og Erhvervsministeren end forbrugerorganisationerne. Således havde ministeren, inden dette forslag blev sendt i offentlig høring, ikke indraget forbrugerorganisationerne. Ifølge ministerens egne oplysninger har han først talt med repræsentanter for forbrugerne efter den 17. februar. Dette på trods af, at ministeren den 19-11- 02 i et svar på et §20-spørgsmål til mig siger:

»Jeg vil naturligvis inddrage Forbrugerrådet i arbejdet. I første omgang vil jeg nedsætte en embedsmandsgruppe, som skal belyse en række skattemæssige og praktiske problemstillinger. Når jeg har modtaget resultatet af dette arbejde, vil jeg mere detaljeret drøfte en garantiordning med branchen og forbrugerne.«

– På trods af denne udtalelse har ministeren altså kun talt med forsikringsbranchens, men ikke med med forbrugernes repræsentanter, inden forslaget blev sendt til høring, slutter Pernille Rosenkrantz-Theil.

Fredag, 28. marts 2003 - 0:00