Kirkeasyl lukker - kampen fortsætter

Kirkeasyl lukker ned for al aktivitet. Johanne Schmidt-Nielsen takker for uvurderlig indsats.

Kirkeasyl opstod for ni måneder siden, da 60 af de udvisningstruede irakiske flygtninge bosatte sig i Brorsons Kirken på Nørrebro i håb om at få lov at blive i sikkerhed. Mandag den 9. februar meldte Kirkeasyl ud i pressen, at det nu er slut med kampagneaktiviteter og nye initiativer omkring irakerne.

Læs interview med Jakob Tamsmark og Laurids Hougaard fra Kirkeasyl hos Modkraft

Uvurderlig indsats
Johanne Schmidt-Nielsen, som har fulgt sagen om irakerne tæt, har kun ros til overs for netværkets arbejde:

- Kirkeasyl er de første, som har mobiliseret mange tusinde mennesker om en skarp kritik af regeringen og Dansk Folkepartis udlændingepolitik.

- Tak til de mange fantastiske frivillige, som har kæmpet side om side med de irakiske flygtninge. I har ydet en helt uvurderlig indsats.

- Selvom det langt fra var alle flygtningene, som fik ophold, så har de tusindvis af aktive sat en fed streg under, at vi er rigtigt mange, der vil have en mere retfærdig og menneskelig flygtningepolitik.

Kampen fortsætter
Et nyt asylpolitisk netværk står ifølge Kirkeasyl klar til at tage over, hvor Kirkeasyl nu slipper. Det er vigtigt, mener Johanne Schmidt-Nielsen:

- Det er blevet tydeligt, at der er et misforhold mellem befolkningen og Christiansborg, hvor stort set alle partier bakkede op om, at irakiske børn og voksne skulle tvinges tilbage til Irak.

- Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at trække Socialdemokraterne og SF i den rigtige retning. Men forudsætningen for, at der kan skabes forandringer i den danske udlændingepolitik, er netop modstanden uden for Christiansborgs tykke mure. Så jeg glæder mig til at støtte og arbejde sammen med et nyt netværk.

25 af irakerne har fået ophold, men 47 er blevet tvangsudsendt til Irak. Resten opholder sig stadig i Danmark i venteposition.

Læs mere hos Kirkeasyl www.kirkeasyl.dk

Tirsdag, 9. februar 2010 - 22:21

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Støt de fængslede arbejderledere i Iran