ingen får asyl i danmark uden reel grund

Til pressen, d. 2/1-1998

Ingen får asyl i Danmark uden reel grund.

Statsministeren antydede i sin nytårstale, at der er flygtninge som får asyl i Danmark uden reel grund. Dette er ikke sandt. Enhedslistens udlændingepolitiske ordfører Søren Søndergård har derfor i dag stillet statsministeren følgende spørgsmål:

“ Kan statsministeren bekræfte, at den danske udlændingelovgivning er meget stram, og at lovgivningen allerede idag siger stop “hvis mennesker ikke er personligt forfulgte, men alligevel kommer hertil for at gøre brug af vores velfærdssystem”, og vil statsministeren beklage, hvis hans nytårstale er blevet forstået anderledes?

Begrundelse:
Statsministeren sagde i sin nytårstale, at “hvis mennesker ikke er personligt forfulgte, men alligevel kommer hertil for at gøre brug af det danske velfærdssystem, så må vi sige stop”. Og statsministeren tilføjede: “Danmark kan ikke løse verdens problemer alene. Derfor hverken kan eller vil vi give udlændinge lov til at bosætte sig i Danmark, alene fordi vi har en bedre økonomi og højere ydelser, end det land de kommer fra. Med den nye udlændingelov skærper vi vores indsats mod svindel, menneskesmugling og illegal indvandring”.

Statsministerens udtalelser kan forstås på den måde, at det med den gældende lovgivning er muligt at få asyl i Danmark, hvis man ikke er personligt forfulgt, men alene fordi man ønsker at få del i det danske velfærdssystem.

Dette er fuldstændigt forkert. Realiteten er jo, at den danske udlændingepolitik er utrolig stram, og at de danske udlændingemyndigheder f.eks. hellere vil risikere, at blinde passagerer, som anløber dansk havn, bliver dumpet i havet end undersøge, om de har et reelt asylbehov (sådan som den aktuelle sag fra Københavns Havn viser).

Af hensyn til de mange flygtninge i Danmark, som har fået asyl, fordi de har været personligt forfulgte eller har været i risiko for at blive det, opfordres statsministeren til at bekræfte, at ingen har fået asyl i Danmark alene, fordi de ønskede at få del i det danske velfærdssystem. Det skylder statsministeren især de flygtninge, som med livet som indsats har kæmpet for menneskerettigheder og sociale fremskridt, men som nu kan blive udsat for en helt urimelig mistænkeliggørelse”.

Fredag, 2. januar 1998 - 0:00