Hykleriet og S-glashuset

Af Helge Bo Jensen (MF)

Nu må hykleriet stoppe! Udenrigsminister Mogens Lykketoft langer i JP (den 4.4) ud efter Dansk Folkeparti. De lever af at nære fremmehadet. Også V og K får også et rap over fingrene, fordi de blot flyder med strømmen, siger ministeren. Så rigtigt, så rigtigt! Anledningen til denne afklapsning er Europarådets i grunden triste – men ikke overraskende! – nylige rapport om racisme og diskrimination i Danmark.

Må det imidlertid lige være tilladt at minde Lykketoft om et gamle ord: Man ikke skal kaste med sten, når man selv bor i et glashus. For er der nogen, der har bidraget til fremmedfjendtlige holdningers udbredelse, og som er flydt med strømmen, er det da om nogen hans egen regering. Hvem er det, der har kastet et mistænkelighedens skær over indvandrerne i Danmark? For eksempel med bemærkninger om muslimske bønner i arbejdstiden og manglende kendskab til den hellige danske arbejdsmoral, for nu blot at nævne et par eksempler af nyere dato?

Jah, hvis læserne ikke allerede har gættet ophavsmændene til disse dybsindige visdomsord, og hvis Lykketoft skulle have fortrængt disse pinligheder (hvad man egentlig godt kan forstå, skulle det nu være dét, der er grunden til hans udtalelser!), så var det altså hans kolleger og partifæller i regeringen, Poul Nyrup Rasmussen og Karen Jespersen, der sprang ud midt i den stadig mere voldsomme strøm i udlændingedebatten, hvor Pia Kjærsgaard og konsorter allerede flyder lystigt afsted. Hvis ikke bemærkningerne fra Lykketofts to kolleger er at »flyde med strømmen« på samme måde som han anklager Pia, V og K for at føre an i, hvad er det så? Ja, jeg spørger bare?

Lørdag, 4. november 2000 - 0:00