Hvor går grænsen, Anne Baastrup?

Hov, hvad var dog det? Var det ikke – jo, det var sørme SF’s Anne Baastrup! Hej, hvor skal du hen i den fart? Og hvad er det, du har i lommen – en spray?

I det retspolitiske stormvejr, som de senere år har medført det ene krav efter det andet om strengere straffe, flere fængsler, mere politi og hvad har vi, har Anne Baastrup ofte været blandt de principielle forsvarere af en politik, som satte ret før populære forslag inspireret af en ophidset debat.

Men for leden dag var der åbenbart kommet olie på kørebanen. Det så ud til, at sagen om den såkaldte »selvforsvars-spray« X-marker har fået SF’s retsordfører til at blive lidt blød i retsprincipperne. Til avisen Urban forklarede hun, at lovgivningen ikke skulle være til grin, og »da mange i dag er så angste for at blive overfaldet, at de går rundt med en hårspray, bør vi se på, hvilke muligheder der findes.«

Problemet er, at man på samme måde om andre våben kan argumentere for, at det er nødvendigt at se på, hvilke muligheder der findes for at tillade folk at gå med for eksempel springknive – hvis det nu er sådan, at nogen føler sig mere trygge ved det. Eller med større våben….!

Men frem for at fjerne angsten og utrygheden, bidrager det til en oprustning, som skaber større utryghed. Det bliver en spiral. I stedet for at gøre tryghed til den enkeltes problem af skaffe sig, må det være fællesskabets opgave at sikre den samlede tryghed. For eksempel at det offentlige rum gøres lyst og imødekommende – også om natten. Et eksempel kan være de offentlige transportmidler, hvor mere personale både kan hjælpe passagererne og holde opsyn.

Enhver angst – uanset om den er reel eller ej – er naturligvis et problem. Både for den enkelte, hvis livskvalitet kan blive ødelagt. Men også for os alle, da vi som samfund skal gøre, hvad vi kan for at mindske angsten. Det har vi et ansvar for og en interesse i. Det skal ikke gøres til noget, den enkelte selv må klare – for eksempel ved at bevæbne sig på forskellig vis.

Hidtil har SF og Enhedslisten været enige om denne opfattelse. Men jeg forstår på de aktuelle udtalelser, at Anne B. har skiftet holdning. I hvert fald kan de tolkes som en retspolitisk glidebanen, som jeg må advare mod at fortsætte ad. For hvor går grænsen, Anne?

Torsdag, 4. november 2004 - 0:00