Holger Ks verden - og min

I en kronik i Politiken lørdag den 8. maj skrev SFs formand Holger K. Nielsen, at der i 1970’erne ”opstod en kultur, hvor venstrefløjen næsten på rygraden sagde nej til alt nyt”.

Det har provokeret Line Barfod, Enhedslisten, til denne kommentar:

Jeg ved ikke, hvor Holger K. Nielsen har det fra. Det er i hvert fald ikke sådan, jeg husker 1970’erne. For mig var 1970’erne mulighedernes, fantasiernes og frigørelsens årti. Det var en tid, hvor man turde tænke nye tanker og bryde med eksisterende normer med nye boformer, seksuel frigørelse, blomstrende kulturliv, demokratiske visioner om at dele magten.
Og det blev ikke ved slagordene, nej folk tog magten i deres egne hænder. Der blev ikke bare sagt ”Hvad skal væk - Barsebäck”, men også ”Hvad skal ind – sol og vind”. Og så gik folk ud og byggede vindmøller og solfangere. Vi fik ikke kun forhindret atomkraften i Danmark, vi fik også skabt grundlaget for den vindmølleindustri, der blev til et stort eksporteventyr med mange arbejdspladser.

Vi sang ikke kun ”Det stærkeste ord i verden er nej,” som Holger K. husker. Der blev også sunget mange sange om frihed og solidaritet og kærlighed. Og der blev sunget ”Det er os, der bygger op – det er dem, der river ned.”
Vi fik ikke kun stoppet nedrivningen af alle de gamle bygninger i København, vi fik også skabt de grønne gårde ved at folk fjernede cykelskure og plankeværker, brød asfalten op og såede græs.
Christiania blev oprettet, og vi udvidede den politiske horisont med et udgangspunkt om, at det umulige blev muligt bare man troede på det. Vi kom med konkrete alternativer.

Selvfølgelig er der også meget at kritisere i 1970’erne, mange negative sider, meget vi har og skal lære af. Men Holgers K.s sortsyn fører kun til nederlag.
De mange positive sider af 1970’erne er vigtige at tage med os i dag, når vi skal kæmpe og arbejde for et bedre samfund. Når vi tror på, at det er muligt at gøre op med den herskende økonomiske tænkning, der fremmer materialistisk grådighed og ulighed i verden. Når vi tror på, at verden kan laves om, så der ikke behøver at dø 30.000 børn af sult og underernæring hver dag. Når vi tror på, at det er muligt at skabe et Danmark, hvor al produktion er økologisk ,og hvor det er muligt at skabe arbejde til alle.
Og der kommer hele tiden nye konkrete forslag og mange prøver nye ideer af. Skraldemændene i Århus foreslog, at 4 i arbejde kunne dele arbejdet med en arbejdsløs, så alle kunne få arbejde, men arbejde kortere tid. Det slås vi nu for at alle skal få mulighed for.
Vi snakker med arbejdsløse slagteriarbejdere i Nordjylland, med økologiske producenter i Nordjylland, der ikke har lyst til at sende deres dyr til slagtning flere timers transport væk, med amt og kommuner i Nordjylland der gerne vil servere god mad i kantiner og institutioner. Og så arbejder vi for at der oprettes et økologisk slagteri i Nordjylland.

Venstrefløjen var ikke bare sur og sagde nej – tværtimod. Og venstrefløjen – i hvert fald den uden for SF – er stadig ikke sur og siger nej. Men måske ville det hjælpe diskussionen, hvis Holger K. Nielsen og andre SF’ere nøjedes med at bedrive selvkritik på egne vegne og ikke vores andres. På det seneste har de haft en ulyksagelig vane med at skrive ”venstrefløjen”, hver gang de vil skrive – kritisk – om ”SF”.

Torsdag, 13. maj 2004 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg