Hjælpeløst rockerforslag - som truer retssikkerheden

Brug de midler, der er og skærp eventuelt våbenloven, men undergrav ikke retssikkerheden. Gå i stedet efter pengene, siger Jette Gottlieb

- Det var desværre rockerne, der satte dagsordenen for Folketingets åbningsdebat. I den diskussion har ser vi det som vores aller væsentligste opgave ikke at lade os rive med af panik-lovgivning og popularitetssøgende forslag, som for det første er virkningsløse, og som for det andet udgør alvorlige trusler mod retssikkerheden her i landet, siger Jette Gottlieb, medlem af Retsudvalget for Enhedslisten.

- Regeringens forslag om at forbyde bestemte personer at opholde sig i visse bygninger giver sig ud for at være en håndsrækning, som skal skabe tryghed for naboerne til rocker-borgene. Men tømningen af husene vil ikke hjælp, blot flytte udtrygheden fra f.eks. Polensgade. I stedet vil naboer til rockerne andre steder blive utrygge. Og så er vi jo lige vidt!

- I stedet for denne panikløsning skal mynighederne udnytte den eksisterende lovgivning, og vi er fuld af fortrøstning til at det politiarbejdet, som allerede inden for de givne rammer finder sted, kan sikre trygheden i f.eks. Polensgade.

- Et andet redskab til at fremme en afspændig i rocker-krigen ligger i en bygningsmæssig afmontering af rockerborgene. For eksempel ved at sikre overholdelse af bygningsreglementet og brandbestemmelserne, så det forhindres, at bygningernes udseende påkalder sig brug af bomber og raketter.

- Det er derudover vores opfattelse, at hvis skal der gribes ind lovgivningsmæssigt, så skal det være gennem en skærpelse af våbenlovgivningen - om muligt gennem en udvidelse af straframmen.

- Endelig er det vores opfattelse, at skal der gøres noget virkelig virkningsfuldt ved rockervæsnets kriminelle sider, så er det afgørende, at der gås efter pengene og ikke retssikkerheden. Der skal gøres en større indsats for at bekæmpe ulovlige økonomiske transaktioner og hvidvaskning af sorte penge.

Torsdag, 3. oktober 1996 - 0:00