Her er arbejdspladserne til slagteriarbejderne - Er regeringen med eller mod?

- Nu må regeringens pludselig omsorg for de fyrede slagteriarbejdere stå sin prøve. Vil Hans Christian Schmidt hjælpe de fagforeninger, der har et konkret forslag til at genoprette slagterierne og skaffe arbejde til de fyrede, spørger Line Barfod, der har indkaldt fødevareministeren i samråd.

På samrådet vil Hans Christian Schmidt blive bedt om at svare på de forslag, fagbevægelsen i Ringsted har sendt til ham og til Folketinget, og mere generelt skal ministeren redegøre for udviklingen i fødevareindustrien, særligt i de områder som Hjørring og Ringsted, hvor der nedlægges arbejdspladser.

Fagbevægelsen i Ringsted arbejder på at etablere en ny fødevarevirksomhed i stedet for den, Tulip/Danish Crown har lukket. Afsætningen i den nye virksomhed skal i starten primært sikres ved, at den offentlige sektor vedtager at overgå 100% til økologiske fødevarer af høj kvalitet. Den model kan efter Enhedslistens opfattelse bruges flere steder i landet, også i Hjørring.

- Det er ikke et tilfælde, at slagterier og mejerier lukkes på stribe. Dansk landbrug, der ejer den største del af fødevareindustrien, satser helt forkert. F.eks. sender landbruget en stadig større del af forædlingen til udlandet. Og der gøres generelt alt for lidt for at udvikle kvalitetsfødevarer, siger Line Barfod .

- Derfor er der ikke bare brug for nødhjælp i de områder, hvor slagterierne og mejerierne lukker. Der brug for en strategi baseret på økologi og mere kvalitet.
Enhedslistens forslag om økologisk slagteri i Hjørring.---
Enhedslisten vil stille ministeren følgende samrådsspørgsmål:

Hvad vil fødevareministeren gøre for at sikre en anden udvikling i fødevareindustrien end den, som landbruget i dag står for ?

Hvad vil fødevareministeren svare på de konkrete forslag, der er fremsendt fra fagbevægelsen vedrørende etablering af en ny fødevareindustri i Ringsted:

1. Nye midler til Grønne indkøb - omstilling til økologi i den offentlige sektor, herunder spredning af de gode erfaringer, jævnfør fødevareministeriets evaluering (ikke permanente tilskud), primært til uddannelse og planlægning.

2. Tilsagn fra Fødevareministeren om penge fra Innovationsfonden til etablering og opstart.

3. Genindførsel af madpakke-ordningen - sund mad til børnene i daginstitutioner og skoler.

4. Penge til (generel) markedsføring af økologiske fødevarer.

5. Flere forskningsmidler til økologi (landbrug og fødevareproduktion).

6. Fødevarer skal mærkes tydeligt med produktionsland.

Er fødevareministeren enig i, at initiativer af den type ¨ også bør fremmes i andre dele af landet ?