225 timers reglen

Fremover skal alle på kontanthjælp skaffe sig mindst 225 timers almindeligt arbejde om året. Hvis der ikke har været fast arbejdstid, omregnes lønnen til timer af 119,08 kr. Det vil sige, at man skal tjene 22.911 kr. inden for et år.

Hvis man ikke overholder 225 timers reglen, bliver man trukket i kontanthjælp. Reglen går særligt hårdt ud over ægtepar, uanset om de har børn eller ej:

Ægtepar, der ikke opfylder 225 timers reglen:   Ugifte, der ikke opfylder 225 timers reglen:

Den ene part mister helt sin kontanthjælp og får den først igen, når begge har arbejdet 225 timer.

Hvis man får fuld kontanthjælp, så sænkes den med 1000 kr. om måneden - ellers med 500 kr. pr. måned. Folk på den allerlaveste uddannelseshjælp er undtaget.
Parret får, som ubetydeligt plaster på såret, beregnet boligsikring efter den nu nedsatte kontanthjælp.   Boligsikring og evt. særlig støtte til høje boligudgifter sakker bagud – den beregnes nemlig, som om kontanthjælpen ikke var nedsat.

Når man ikke opfylder 225 timers reglen, så nulstilles det antal timer, man har arbejdet i de sidste 12 måneder. Hvis man har arbejdet 220 timer, er det altså ikke nok at arbejde 5 timer mere for at få sin kontanthjælp tilbage. Man skal på ny arbejde 225 timer inden for de næste 12 måneder.

Alle skal arbejde - uanset om de kan

Kommunen kan efter individuelt skøn lade borgere med meget nedsat arbejdsevne slippe for reglen. Men i udgangspunktet gælder den for alle kontanthjælpsmodtagere. Reglerne gælder også de mange, som kommunen ikke har vurderet som jobparate, fx fordi de er syge eller har misbrugsproblemer.

Beskæftigelsesministeren mener, at kun 12,5 % af de ikke-jobparate vil blive omfattet af 225 timers reglen. Men det er et optimistisk skud i tågen, for den beslutning vil blive helt op til den enkelte kommune, og kommunerne er presset økonomisk, ikke mindst efter den seneste forringelse af statsrefusionen til kommunerne. Fra 1.januar 2016 skal kommunerne nu selv betale 80 % af de sociale ydelser, når borgerne har fået ydelsen i 12 mdr.

Enhedslisten har stillet forslag om, at ikke-jobparate automatisk skal slippe for reglen, da de jo netop ikke er jobparate og derfor ikke kan gå ud og finde 225 timers helt almindeligt, ustøttet arbejde. Men det stiller partierne bag reformen, inklusiv Dansk Folkeparti, sig også afvisende overfor.

Se seneste nyheder med emneordet