Enhedslisten støtter HDP i Tyrkiet

Forfølgelserne af oppositionen i Tyrkiet er taget voldsomt til i ly af undtagelsestilstanden. 10 parlamentsmedlemmer, herunder forkvinden og formanden, fra det venstreorienterede og pro-kurdiske parti HDP er blevet fængslet. HDP er det tredjestørste parti i Tyrkiet, og ved sidste valg fik de omtrent 6 mio. stemmer.

Allerede i maj ophævede det tyrkiske parlament immuniteten for et stort antal af de demokratiske valgte parlamentsmedlemmer. HDP er særligt hårdt ramt. 55 af deres 59 parlamentsmedlemmer risikerer at blive retsforfulgt og fængslet.

Der er tale om en systematisk politisk forfølgelse, hvor oppositionsmedlemmer står til retsforfølgelse anklaget for fornærmelser af præsidenten, terrorpropaganda og uretmæssige demonstrationer. Anklagerne er oftest baseret på offentlige taler, hvor politikerne har kritiseret Erdogan, menneskerettighedsbrud i landet eller har argumenteret for fredsforhandlinger. Mange af HDPs parlamentarikere har en lang liste af udemokratiske og til tider absurde anklager mod sig. Kritiserer du menneskerettighedskrænkelser, anklages du for fornærmelser af præsident Erdogan. Taler du for fred, anklages du for terrorpropaganda.

For at kunne bakke bedst op om HDPs fængslede og anklagede parlamentarikere, vil Enhedslistens folketingsgruppe hver især følge et parlamentsmedlem fra HDP. Folketingsmedlemmerne vil følge HDP sagerne tæt og skabe opmærksomhed omkring udviklingen. Enhedlisten forsøger desuden løbende at tage på solidaritetsbesøg  i Tyrkiet. Kort efter de første fængslinger i starten af november 2016 var Enhedslistens udenrigsordfører Nikolaj Villumsen på besøg i Diyarbakır/Amed, mens politisk ordfører Pernille Skipper i december 2016 forsøgte at besøge HDPs formand i fængslet sammen med en nordisk delegation.

Enhedslisten er med i den internationale kampagne 'Deputies for Deputies', hvor mere end 380 parlamentarikere fra hele Europa støtter op om HDP. I Danmark er Alternativet og SF også gået med i kampagnen.

#FreeHDPNow #SolidarityWithHDP

Følg HDP på engelsk på Twitter og Facebook

Læs mere om situationen i Tyrkiet: Tyrkiet: Et kup efter kuppet, Rød+Grøn, November 2016 og Heksejagten i Tyrkiet, AMNESTY #4 2016

For yderligere info om kampagnen kontakt [email protected] eller +45 6162 4274