Enhedslisten stiller forslag om minimumsgrænse i børnehaver

En undersøgelse som Gallup har fået foretaget for Berlingske og Lorry viser, at 66 pct. af danskerne ønsker en minimumsgrænse for hvor mange voksne, der skal findes pr. barn i de danske børneinstitutioner. Enhedslisten fremsætter nu lovforslag i folketinget om en sådan minimumsgrænse - der skal gælde i alle landets kommuner.

- Vi kan se, at normeringerne bare er blevet dårligere og dårligere - og nu hører vi om nye fyringsrunder blandt pædagogisk personale i mange af landets kommuner. Det går simpelthen ikke. Der er allerede skåret ind til benet, siger Line Barfod, Enhedslistens socialordfører:

- Når der bliver færre pædagoger så går det ud over børnenes trivsel og udvikling. Det betyder også, at der bliver sværere at opdage og gribe tidligt med hjælp til familier med sociale problemer.

Det skal være slut
Enhedslisten foreslår i et beslutningsforslag, som snart fremsættes, at der skal være højst 10 børn pr. tre voksne i vuggestuer og højst 20 børn pr. tre voksne i børnehaver. Enhedslisten foreslår, at der i forbindelse med en kommende aftale mellem KL og staten skal afsættes de nødvendige midler kommunernes merudgifter.

- Hvis den negative udvikling skal stoppes er vi simpelthen nødt til at få en lov, der garanterer antallet voksne i den enkelte institution, siger Line Barfod, der forventer at oppositionen støtter forslaget:

- Socialdemokraterne og andre partier har tidligere udtalt sig positivt om et lovkrav, så vi regner med at flere partier vil bakke op om forslaget.
Torsdag, 12. november 2009 - 11:40