Enhedslisten - kort og godt

På denne side kan du læse om Enhedslistens politik.

Alle skal have det godt i Danmark

Hvis du brækker armen, så kan du komme på hospitalet og få gips på. Også selvom du ikke har nogen penge. Lægen får nemlig løn fra den skat, du betaler.

Hvis vi ikke betalte skat i Danmark, så skulle du selv betale løn til lægen. Det ville også koste mange penge at gå i skole eller få en kørestol. Så ville kun de rige have det godt.

Enhedslisten synes, at alle skal have det godt i Danmark. Derfor er det en god idé, at alle betaler skat, så man kan komme gratis til lægen eller i skole. Men vi synes, at de rige skal betale lidt mere i skat. Det har de råd til.

Tilbage til menuen

Vi skal dele med hinanden

Nogle danskere er meget rige, mens andre er meget fattige. I Enhedslisten synes vi, at det er bedre at dele pengene. Så får alle råd til et godt liv.

Dem, der arbejder hårdt med at passe gamle eller gøre rent, skal have en god løn. Og dem, der får pension eller kontant-hjælp skal have råd til at gå i biografen en gang i mellem.

Til gengæld skal de rige direktører have lidt mindre i løn og betale lidt mere i skat. De store firmaer skal også betale skat, for de tjener mange penge i Danmark.

Tilbage til menuen

Alle skal kunne få et arbejde

Mange danskere mangler et arbejde. De fleste partier i Folketinget mener, at det er fordi, danskerne er dovne. De tror, at hvis vi behandler de arbejds-løse dårligt, så skal de nok arbejde.

Det tror Enhedslisten ikke på. Vi vil behandle de arbejds-løse bedre. De skal have penge nok til at leve godt. For de kan ikke gøre for, at der ikke er noget arbejde at få.

Enhedslisten vil lave flere job. Job, der går ud på at stoppe forurening i Danmark. På den måde kan vi hjælpe de arbejds-løse med at få arbejde og samtidig passe på naturen. Det er smart.

Vi vil passe på naturen

Har du prøvet at hoste, fordi bilerne i byen oser så meget?

Forurening er et stort problem. Røg fra fabrikker og gift i vores vand og mad gør os syge og ødelægger naturen. Hvis vi ikke holder op med at forurene, så er der måske ikke mere ren luft eller vand tilbage til vores børnebørn.

Enhedslisten vil passe på naturen. Derfor skal Danmark ikke bruge kul eller olie til at varme vores huse op eller give strøm i stik-kontakterne. Vi skal hellere bruge vind-møller og sol-celler, for de forurener ikke. Vi skal have flere busser og tog i stedet for en masse biler. Og landmændene skal ikke sprøjte med gift, som forurener vores vand.

Man skal bestemme selv

Hvis du bliver forelsket på en ferie i USA, så er det ikke sikkert, at du kan få din kæreste med hjem. Danmark har nemlig strenge regler for udlændinge. Det vil Enhedslisten ændre på.

Vi synes, at danskerne skal bestemme mere selv. Man skal selv bestemme, om man vil bo sammen med sin kæreste, også selvom kæresten ikke er fra Danmark. Og man skal selv bestemme, hvor man vil bo, også selvom man har et handikap.

Vi synes også, at flere skal kunne stemme til valg i Danmark. I dag må mange udviklingshæmmede ikke stemme. Og mange valg-steder har trapper, så man ikke kan komme ind med en kørestol. Det vil vi ændre på. Vi synes også, at man skal kunne stemme, allerede når man er 15 år i stedet for 18 år.

Nej til krig

Der er krig mange steder i verden. Nogle steder er Danmark med.

Enhedslisten er imod krig. Vi er faktisk det eneste parti i Folketinget, der ikke vil være med til, at lande angriber hinanden.

Enhedslisten tror nemlig ikke på, at krig får folk til at blive gode venner igen. Vi synes, at Danmark hellere skal hjælpe lande med at tale sammen og aftale fred.

Vi synes også, at Danmark skal hjælpe folk i fattige lande. Vi tror, at hvis alle har et godt liv, så vil ingen gå i krig. For i en krig risikerer de jo at miste deres gode liv.

Tilbage til menuen

Et godt liv – også med handikap

Enhedslisten synes, at alle danskere skal have et godt liv med mange muligheder. Også dem, der har et handikap.

Vi synes, at kommunerne skal behandle mennesker med handikap ordentligt. Hvis man har brug for en hjælper, en kørestol eller førtids-pension, så skal man have det. Og man skal kunne få hjælp af en advokat, hvis kommunen snyder.

Vi synes også, at alle med handikap skal bestemme mere selv. Man skal selv bestemme, hvor man vil bo. Det skal ikke bare være en stor institution langt ude på landet. Man skal også kunne få en uddannelse, der kan bruges til noget. Og man skal kunne tage på ferie eller i byen, også selvom man har brug for en hjælper.

Tilbage til menuen

Enhedslisten – et parti for almindelige mennesker

Enhedslisten er et parti i Folketinget. Vi laver politik for at gøre livet bedre for almindelige mennesker. I stedet for at hjælpe de rige vil vi hellere hjælpe gamle, arbejdsløse, kassedamer og mennesker med handikap.

Enhedslisten er ikke som de andre partier, for vi har nogle særlige regler:

• Enhedslisten synes ikke, at politikere skal være rige. I de andre partier tjener politikerne mange flere penge end for eksempel en murer eller en skolelærer. Men Enhedslistens politikere nøjes med samme løn som en almindelig håndværker.
  • Enhedslisten synes, at demokrati er vigtigt. Også i et parti. Derfor har vi ikke en parti-formand, som bestemmer det hele. I stedet er alle vores politikere og medlemmer med til at bestemme vores politik.
  • Enhedslisten laver aldrig love, som gør, at nogen får det dårligere. Heller ikke selvom de andre partier prøver at lokke os.

Vil du være medlem af Enhedslisten?

Så besøg vores hjemmeside: www.enhedslisten.dk/blivmedlem
Eller ring til os på tlf. 33 93 33 24.

Se seneste nyheder med emneordet