Enhedslisten foreslår fri hash

Enhedslisten genfremsætter i dag et beslutningsforslag i Folketinget om legalisering af brug og dyrkning af cannabis, import og handel med hash, og at behandlingstilbuddene til misbrugere i forlængelse af en legalisering udbygges.

I forbindelse med genfremsættelsen af beslutningsforslaget, holdt Cannabis-rådet – som Enhedslisten deltager i – i dag pressemøde på Christiansborg. Fra Cannabis-rådet deltog Enhedslistens Line Barfod og forkvinde for Radikal Ungdom, Zenia Stampe.

- Det er et udtryk for kulturchauvinisme at hash er forbudt, når man tager i betragtning at det ikke er mere skadeligt end tobak og alkohol.

- Konsekvensen af kriminaliseringen er at vi ser, at folk er tvunget til at søge kontakt med kriminelle miljøer for at købe deres hash, indledte Zenia Stampe.

- Efter lukningen af Pusher Street ser vi i øjeblikket en optrapning af kriminalitet og brug af våben i forbindelse med kamp om hash-markedet. Samtidig sker der en farlig sammenblanding af hash og hårde stoffer, når folk er tvunget til at købe deres hash i kriminelle miljøer, hvor der også forhandles hårde stoffer, sagde Line Barfod.

- Det er derfor akut at få gennemført en legalisering. Forbuddet har ikke virket. Som det skete under alkohol-forbuddet i USA i 30’erne, så har kriminaliseringen betydet en opblomstring af kriminelle miljøer der tjener store penge på forbuddet.

- Derfor ønsker vi at legalisere handlen med hash under statskontrol. Det vil også give os mulighed for at nå ud til de unge, og forklare dem at der er forskel på hash og hårde stoffer, for derigennem at undgå en sammenblanding.

- Desuden er der en del økonomi i handlen med hash. Hvis hashen blev pålagt afgifter som vi kender fra alkohol og tobak, så vil der være midler til oplysning og bedre behandlingstilbud til gruppen af misbrugere, sagde Line Barfod.

Der var under pressemødet enighed om, at foryngelse af partiernes folketingsgrupper giver håb om at en legalisering af cannabis kan ske indenfor en overskuelig fremtid. Yngre folketingsmedlemmer fra en række partier stiller sig ifølge Line Barfod og Zenia Stampe, anderledes til spørgsmålet end deres ældre kolleger.

Tirsdag, 7. juni 2005 - 0:00