Eneste parti uden formand

Af Margit Kjeldgaard, sekretær i Enhedslistens folketingsgruppe

Enhedslisten har ingen formand, men en kollektiv ledelse.

Vi mener ikke, at én person kan være bedst til alle de funktioner og roller, en ledelse skal udføre. Nogle er gode til at formulere partiets politik til medierne, andre er gode til at udvikle politik, andre igen er gode til at koordinere partiets arbejde og samarbejde og skabe alliancer med andre partier, organisationer og enkeltpersoner, samt at være arbejdsgiver for partiets ansatte.

Derfor får vi den bedste ledelse ved at forskellige personer udfører forskellige funktioner og personerne i ledelsen bliver mere ligeværdige, fordi vi anerkender at alle funktioner er nødvendige. Hvis man kun har én leder bliver de andre i ledelsen let uansvarlige og uengagerede.

Kollektiv ledelse rummer imidlertid også en fare for at ledelsen bliver uigennemskuelig og uformel, og det kan være svært for udenforstående at vide, hvem man skal kontakte om bestemte spørgsmål. Derfor må vi i visse tilfælde udpege nogle ansvarlige. Det kan være en person, der tegner partiets flertal i en bestemt sag og som derfor får kompetence til at udtale sig. Det kan være en ansvarlig for personalet eller økonomien i ledelsen.

Møderne i hovedbestyrelsen dirigeres på skift af bestyrelsesmedlemmerne, så alle kommer til orde, kan præge mødets form og gang samt så alle får øvet sig i denne form for ledelse.

På Christiansborg har folketingsgruppen måtte udpege ordfører for forskellige politiske områder samt en formand, fordi Folketinget kræver det, men hun bestemmer ikke mere end de andre i gruppen. Faktisk er det hovedbestyrelsen, som i sidste ende bestemmer hvad folketingsgruppen skal mene om forskellige sager i Folketinget. Men i praksis er folketingsgruppen sjældent i tvilv om hvad der skal udtales i aktuelle sager, fordi holdningen kan udledes af partiets program eller er konsekvens af tidligere sager.

Onsdag, 15. februar 2006 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg