En tur med velfærd

Artikel fra Enhedslistens medlemsblad
Af Ulf V. Olsen, provinssekretær

Buskampagner har efterhånden udviklet sig til at være en tradition i Enhedslisten. En håndfuld medlemmer fra det ganske land forenes gennem fjorten dage i en fælles udadvendt aktivitet som busaktivister. Denne gang er der adskillige veteraner fra tidligere kampagner til stede i bussen, som turnerer rundt med det glade budskab, at der er råd til en bedre velfærd i Danmark og at de planlagte velfærdsforringelser følgelig er helt unødvendige.

Men på et af bussens sæder finder vi dog en debutant. Enhedslistens nyansatte faglige sekretær, Michael Schølardt, har valgt at afse tid til at tage med på kampagnen. Vi har derfor spurgt de to friske øjne om, hvordan det er at være på buskampagne og om hvordan folk tager i mod Enhedslistens budskaber.

- Mange folk undrer sig over, at vi står her. Der er jo ikke valg, som de siger. Men jeg oplever, at folk får respekt for os, fordi vi netop står her i kulden med vores budskaber selvom der ikke er valg. Det viser, at det vigtige for os er at komme ud med nogle budskaber og at vi ikke bare er ude på at fiske nogle stemmer, siger Michael, der synes det er en god ide, at Enhedslisten kører sådan nogle kampagner mellem valgene.

Michael er nok novice ud i buskampagner, men ellers en erfaren herre med mange års venstrefløjsaktivitet på bagen.

- Folk er utroligt flinke og tager godt i mod vores aviser, fortæller Michael, - det er anderledes end det var for nogle år siden, hvor man ofte fik nogle gevaldige møgfald, når man var på gaden. Folk er ganske modtagelige over for vores budskaber, selvom vi jo kun er et lille parti med opbakning fra omkring 3% af vælgerskaren. Det er tydeligt, at Enhedslisten appellere til langt flere end det.

Dette gælder også på Danfoss beliggende i Nordborg kommune på Als, hvor Enhedslisten kun opnåede 20 stemmer til kommunalvalget.

- Vi kom af med mellem 600 og 700 aviser og folk var meget venlige og høflige.
På Danfoss har folk travlt med at komme på arbejde, men andre steder stopper de op og snakker.

- Samtalen starter hver gang med Muhammed-sagen, og folk mener typisk, det er noget pjat, at man hidser sig så meget op over nogle tegninger. Jeg prøver jo så at forklare dem, at det i virkeligheden handler om noget andet, om Palæstina, Irak-krigen osv.

Hvor der kan være uenighed om Muhammed-tegningerne, er det til gengæld Michaels oplevelse, at velfærdskampagnen møder god klangbund.

- Overskriften ”Vi har råd til velfærd” er den helt rigtige. Folk ved, at økonomien er god. De ved at der er masser af penge. Og samtidig har de fleste en historie om nogen de kender, en tante, en kollega eller hvad det nu måtte være, som er blevet fyret eller har fået en dårlig behandling i systemet.

En busrejse er trods alt andet end gadeuddeling. Det er også et ret så intimt samvær med partifællerne i bussen, og samtidig lærer man også andre partikammerater at kende rundt om i de byer, man besøger undervejs. Ikke mindst får man anledning til nogle gode snakke med de Enhedslistemedlemmer, der venligt giver os husly for natten rundt omkring. Hvad angår kampfællerne i bussen er Michaels mund lukket med syv segl, selvom jeg lover ham at Rød Grønne Linjer næppe når at udkomme, før kampagnen er overstået. Men han siger dog:

- Man får et indblik i den utrolige spændvidde, der er i Enhedslisten. Mandag overnattede vi hos en enlig mor på kontanthjælp på Als. Dagen efter i en dommerbolig med udsigt til vandet i Korsør. Man kan roligt sige, at vi er et parti, der dækker bredt socialt set.

Buskampagnen startede mandag d. 6. marts og slutter fredag d. 17. marts. Undervejs gæstes 32 byer på Sjælland, Fyn og i Jylland. Når man valgte at lægge kampagnen på dette tidspunkt skyldes det, at regeringen oprindeligt havde meldt ud, at den ville barsle med sit forslag til velfærdsreform i slutningen af februar. Den plan blev dog forpurret af Muhammed-sagen. På den måde fik profeten da udskudt forringelserne af det danske velfærdsystem med nogle dage – måske uger. Men skal det bevares og tilmed udbygges kræver det en stor indsats overalt i Enhedslisten i de kommende måneder, og ikke kun fra en håndfuld busaktivister, som stædigt trodser temperaturer under frysepunktet i en marts, der har glemt, at den er en forårsmåned!

Onsdag, 15. marts 2006 - 0:00