Det mener vi om Christiania

Enhedslisten vil ikke lukke fristaden Christiania. Det er et værdifuldt socialt og demokratisk eksperiment. Og hashhandlen skal lovliggøres.

Uddrag af Line Barfods tale i folketinget 9. april 2002:
Folketinget har valgt at erklære Christiania for et eksperiment, og i sin 30-årige historie har Christiania vist mange resultater og har mange erfaringer, både gode og dårlige, som det er værd at formidle videre. På Christiania er det i høj grad andre værdier end penge, der sættes i højsædet. Det giver rum til, at folk kan bidrage med noget andet, med noget forskelligt, og alligevel være noget værd. Det gælder bl.a. sociale forhold. Christiania har et udvidet socialt ansvar beboerne imellem. I det øvrige samfund råber vi på, at vi skal tage ansvar for hinanden, men på Christiania er der ikke ende på, hvor meget den frivillige sociale indsats prises.
Det er også et spørgsmål om demokrati. På Christiania praktiseres et aktivt nærdemokrati, der står i skarp modsætning til den måde, hvorpå storbyen København i øvrigt inddrager kommunens indbyggere. Christianias konsensusprincipper er en ganske særlig måde at styre på, og den giver mange forskellige erfaringer. Hvor går grænserne for, hvordan den styreform kan fungere med færrest mulige regler? Hvor stort et forum kan man have for den styreform? Og hvad kræver det af den enkelte deltager? Det er spændende erfaringer, som man kunne bruge til at udvikle debatten om demokrati.
Angående bæredygtighed lægger Christiania stor vægt på bæredygtighed og forsøger i stor udstrækning at praktisere såvel social som miljømæssig bæredygtighed. Faktisk er Christiania et af de områder i Danmark, der har de længste erfaringer med at praktisere bæredygtighed i et byområde.
Der snakkes meget om forsøg med frikommuner og eksperimentelle økologiske zoner, der skal give erfaringer til at udvikle samfundet i en bæredygtig retning, men hvorfor ikke her bruge nogle af de erfaringer, som Christiania har gjort?
Også på kulturlivets område har Christiania været og er stadig vugge for mange nye kulturelle strømninger, og Christiania er også en af de største turistattraktioner overhovedet, både i København og overhovedet i Danmark. På erhvervsområdet er Christiania et af de samfund, der kan fremvise flest nye virksomheder med væsentlige produkter til samfundet: specialcykler, smedearbejder, genbrug og meget mere.
Men når det er sagt, skal det heller ikke fra Enhedslistens side skjules, at vi er bekymrede over den store magt, som et kriminaliseret hashsalg tilsyneladende har i området.
Vi mener, at Christiania skal tage eksperiment og målsætning alvorligt. Der er brug for, at christianitterne fortsat diskuterer og eksperimenterer, for ellers ophører eksperimentet. Så forsvinder eksistensberettigelsen.
I forhold til hash mener vi, at det faktisk er det omgivende samfund, der har kriminaliseret hash. Hvis man i stedet gik ind og legaliserede hash, ville man slippe for mange af de problemer, der er med hashhandelen, ikke kun på Christiania, men mange andre steder, og man ville undgå de mange store problemer, som det kriminelle miljø og de sorte penge giver, bl.a. på Christiania. De eneste, der har gavn af kriminaliseringen af hash, er de kriminelle. Vi mener, at regeringen burde tage indsatsen fra christianitter og embedsmænd alvorligt og lave en egentlig evaluering af, hvilke erfaringer der indtil nu kan drages fra Christianias nu 30-årige liv.

Onsdag, 10. april 2002 - 0:00