Dansk Folkeparti og de kristne-jødiske værdier

Kristne-jødiske værdier i Irak?

Søren Søndergaard har den 17. maj denne kommentar i Politiken:

Når Dansk Folkepartis Louise Frevert ikke har travlt med at diktere museumsinspektørerne, hvilke forklarende tekster der skal stå under statuer af historiske personer, får hun også tid til at stille forslag i Folketinget om forbud for offentligt ansatte mod at bære ”kulturbestemt hovedbeklædning”. Ikke alle kulturbestemte hovedpåklædninger ganske vist, kun de forkertes, de fremmede, de vantros hovedpåklædninger.
Som Louise Frevert selv forklarer det: ”Med kulturbestemt tørklæde menes enhver form for tørklæde eller hovedbeklædning, der falder uden for den kristne-jødiske kultur, der historisk har rod her i landet. Det vil sige, at hovedbeklædningsgenstande, der bæres af f.eks. jøder og katolikker, ikke skal være omfattet af forbuddet.”
Forslaget er kun et af mange eksempler på Dansk Folkepartis korstog for noget, de skiftevis kalder kristen og kristen-jødisk kultur, og som nogle gange også omtales som ”vestlige værdier”. Et andet eksempel er hendes partifælle Per Dalgaards forsøg på at udelukke muslimske danskere fra at være domsmænd og lægdommere. Det begrunder han bl.a. med, at de vil kunne ”...indføre afgørelser i danske retssale, som ikke svarer til kristne, danskeres retsopfattelse.”
Korstoget har stået på længe. Det var sådan, Dansk Folkeparti så krigene på Balkan, og det var denne tankegang, som ved flere lejligheder fik dem til at komme – de kristne - serbere til moralsk undsætning, uanset hvor mange massakrer mod – muslimske – bosniere eller Kosovo-albanere der blev afsløret.
Senere har den kristne kamp mod Islam været en vigtig begrundelse for Dansk Folkepartis støtte til krigene i Afghanistan og Irak.
Men hvad det sidste angår, har partiet været forbløffende tavst, efterhånden som nye brutale historier og stadig mere perverse fotografier dukker op i medierne fra amerikanske og britiske fængsler og fangelejre i Irak. Kan vi ikke snart få den rette kulturelle udlægning af begivenhederne fra Pia Kjærsgaard, Søren Krarup og Jesper Langballe?
Er det vestlige værdier, soldaterne forsvarer, når de giver irakiske fanger hætter over hovedet, stiller dem nøgne op på en stol, hæfter elektriske ledninger til deres krop og truer med at sætte strøm til, Pia Kjærsgaard?
Er det den nødvendige kamp mod islams indflydelse, som Koalitionens soldater går i spidsen for, når de tvinger irakiske fanger til at lægge sig nøgne og sammenfiltrede på fængselsgulvet, mens de selv sætter sig grinende ovenpå, Jesper Langballe?
Og er det den kristen-jødiske kultur, som vi bliver præsenteret for, når en kvindelig amerikansk soldat knæler ned ved siden af en død irakisk fange og opfører sig usømmeligt med liget, Søren Krarup?

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg