Tingy Flickr.com

Fingrene fra vores fritid

Regeringen har en målsætning om, at lønmodtagerne skal bidrage med 4 mia. kr. ved trepartsforhandlinger mellem fagforeninger, arbejdsgiverorganisationer og regeringen. Det skal ske ved at forlænge arbejdstiden Men lønmodtagerne har allerede betalt for krisen. Hele tre gange har landets lønmodtagere nu punget ud. Det er sket ved:

• forringelser i dagpenge.
  • forringelsen af efterlønsordningen
  • overenskomst med reallønsfald

Derfor mener Enhedslisten ikke, at der er nogen rimelighed i at kræve mere fra lønmodtagerne.

Vi stemmer ikke for at afskaffe fridage

Det er rent selvmord for fagbevægelsen at medvirke til længere arbejdstid. De er sat i verden for at forbedre vilkårene, ikke for at forringe dem.

Enhedslisten stemmer aldrig for at afskaffe lønmodtagernes fridage eller andre forsøg på at forlænge arbejdstiden.

1. Længere arbejdstid betyder flere arbejdsløse og lavere løn

Hvis de nuværende ansatte arbejder længere, kan arbejdsgiverne spare folk. Det betyder flere fyringer, flere arbejdsløse, flere der slås om jobbene – og det betyder lavere løn til alle! Regeringen skulle hellere bruge kræfterne på at skabe arbejdspladser til de 200.000 der forgæves søger et job.

2. Lønmodtagerne har betalt

Lønmodtagerne har betalt deres del af regningen for den økonomiske krise. Derfor skal pengene bl.a. findes hos de 10 pct. rigeste, hos de multinationale virksomheder, ved at bekæmpe social dumping og ved at skabe grønne job, som gavner klimaet, beskæftigelsen og statskassen!

3. Vi har brug for et liv udenfor arbejdet

Arbejderbevægelsen har altid kæmpet for, at der skulle være tid til at hvile, til at passe familien, vennerne og generelt at have et liv ved siden af arbejdslivet. Det er stadig en vigtig kamp. Øget arbejdstid vil blot føre til at endnu flere udstødes fra arbejdsmarkedet på grund af arbejdsulykker, nedslidning og stress.

Deltag i debatten

Enhedslisten håber, at flest muligt vil deltage i debatten om vores arbejde og vores fritid. Så tag debatten med kollegaerne, med familien og alle andre du møder.
Her kan du downloade flyers, som kan deles ud og hænges op.