Bendtsen skal svare på kritik fra erhvervslivet

En række førende erhvervsledere kritiserer i dag i Berlingske Tidende regeringens nedskæringer på miljøet. Lederne kalder det et ideologisk opgør, der koster både viden, eksport og arbejdspladser.

- Vi er helt enige i denne kritik. Nu er vi vant til, at regeringen kalder miljøeksperter for smagsdommere, som de ikke gider at lytte til, men nu da kritikken kommer fra deres egne i erhvervsli-vet, er der vel en mulighed for, at de vil høre efter, siger En-hedslisten finanspolitiske ordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil. Jeg vil derfor bede økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen om at svare på den kritik, der er fremført.

- Det var jo en række programmer inden for bl.a. vedvarende energi, som Enhedslisten havde fået vedtaget, som regeringen slettede med et pennestrøg. Vi ser nu frem til, at de bliver genetableret. Vi har i årevis peget på, hvor nødvendigt det er at satse på vedvarende energi. Det gælder både om at udvikle alternativer til de nuværende energikilder og om at skabe tusinder af arbejdspladser.

- Derfor er vi selvfølgelig glade for, at socialdemokratiets for-mand, Mogens Lykketoft i dag har fremlagt en 10-årig plan for udbygning af vedvarende energi. Det vil vi holde Socialdemokraterne fast på, når vi har fået en ny regering. Dermed kan man være sikker på, at der efter et regeringsskifte vil ske noget, men allere-de den nuværende regering bør presses til at gøre noget.

I Enhedslistens finanslovsforslag er der afsat 5,2 mia. til omstilling til vedvarende energi og energibesparelser.

Torsdag, 9. september 2004 - 0:00