Bank dog det gebyr, Bent Bendtsen!

- Her er et forslag til Bent Bendtsen, som kan bringe en afslutning på hans Dankort-farce: Lad Nationalbanken overtager kortet. Det fortjener forbrugerne, siger Frank Aaen.

- Nu må farcen om Bent Bendtsens ’gyldne’ gebyr-løfter stoppe. Under valgkampen mumlede ministeren et eller andet om at fjerne gebyret ’over for forbrugeren’. Men det var netop så tåget, at det selvfølgelig måtte føre til det roderi, som vi er endt i idag, siger Frank Aaen, erhvervsordfører.

- Det er snyd og bedrag, hvis den ordning, man stiler imod, blot betyder, at gebyret bliver skjult for forbrugerne, når de køber ind. Det er selvfølgelig en sag direkte mellem vælgerne og Bent Bendtsen. Den regning skal betales senere. At den kommer, er der ingen tvivl om. Allerede under valgkampen hørte vi jo, hvordan Danske Banks chef, Peter Straarup, var ude med en trussel om helt at droppe loven. Sker det, så bliver det for alvor kaos og uoverskueligt for forbrugerne, for så får vi ikke bare et men mange kort, når der skal købes ind til aftensmaden.

- Vi har et meget enkelt bud til erstatning af dette roderi: Lad Nationalbanken overtage Dankortet. Det har vi stillet forslag om. Når alt kommer til alt, så er kortet jo bare en moderne erstatning af mønter og sedler. Dem betaler vi jo ikke afgift for at få lov til at betale kontant hos bageren. Det vil heller ikke være nødvendigt med Dankortet, hvis Nationalbanken overtager det.

Læs forslaget

Mandag, 21. februar 2005 - 0:00