Vi ved for lidt om radikalisering

Vi bliver nødt til at blive klogere på, hvorfor nogle unge rekrutteres til ekstremistiske miljøer - og hvordan vi undgår det.<--break->

Mere end 100 mennesker er rejst fra Danmark til Syrien eller Nordirak for at kæmpe sammen med terrororganisationen Islamisk Stat eller andre voldelige, islamistiske grupper. I dagens Politiken kan man læse en gribende fortælling fra en mor, der har mistet sin søn på denne måde.

Vi skal trække på konkrete erfaringer

Det får Enhedslisten til efterlyse mere viden om årsagerne til, at unge mennesker bliver sårbare over for rekruttering til ekstremistiske miljøer.

- Vi har hørt mange gribende historier fra forældre, der er ulykkelige over, at deres børn er endt i et ekstremistisk miljø eller rent faktisk rejst til Syrien eller Nordirak, siger retsordfører Pernille Skipper.

- Vi ved, at det må have sine årsager, og der er efterhånden flere personers og netværks konkrete erfaringer, man kan indhente viden fra. Det bør vi udnytte.

Forslag: SFI skal indsamle viden om radikalisering

Mens der er taget gode initiativer til at spotte radikaliserede unge, så mangler vi i den grad viden om, hvordan vi forhindrer radikaliseringen.

- Hvis vi skal forebygge, at unge mennesker f.eks. rejser til Syrien for at støtte IS, så har vi brug for mere viden om årsagerne, siger Pernille Skipper.

- Derfor foreslår Enhedslisten en større vidensindsamling. F.eks, men ikke kun, ved at indhente viden fra de personer, der faktisk har været i Syrien, og deres netværk. Vi forestiller os, at SFI kan stå for projektet i samarbejde med kommunerne, de lokale politikredse og SSP-samrådet, men er selvfølgelig åbne for andre ideer.

Fredag, 16. januar 2015 - 10:33

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg