Vi skal have styr på hadforbrydelser

Selvom tendensen kan være stigende, har PET intet overblik. Derfor kalder Enhedslisten justitsministeren i samråd.

Det er i dag kommet frem, at PET endnu ikke har færdiggjort rapporten om hadforbrydelser for 2013, og at rapporten for 2014 først er klar om et helt år. Det er slet ikke godt nok, mener Pernille Skipper.

Trusler og hadsk tale skal tages alvorligt

Retsordføreren er i forvejen dybt bekymret over udviklingen i hadsk tale og hadforbrydelser inden for det seneste år, som slet ikke har fået nok politisk opmærksomhed.

- Blot det seneste år har vi hørt om trusler mod uskyldige danske jøder efter de uhyggelige angreb på Gaza og deciderede ildspåsættelser på moskeer i Frankrig efter angrebet på Charlie Hebdo, siger hun.

- Jeg er bange for, at der bliver gravet grøfter i vores samfund i en tid, hvor vi burde stå sammen, og jeg er bange for, at der simpelthen ikke er nok opmærksomhed omkring problemet.

Vi skal reagere i tide

Hvis vold og hadforbrydelser skal undgås, er vi nødt til at tage trusler og den hadske tale alvorligt.

- Som fællesskab skal vi sige fra – uanset om den hadske tale går ud over LGBT-personer, personer med anden etnisk baggrund, handikap eller den ene eller den anden religion. Det kan imidlertid kun lykkes, hvis også politiet og PET tager problemet alvorligt, siger Pernille Skipper.

- Derfor kalder jeg justitsministeren i samråd. Vi må og skal have overblik over udviklingen langt hurtigere, end PET lægger op til. Uden overblik kan vi jo ikke reagere i tide. Og så skal vi have indsatser med særligt fokus på netop denne form for forbrydelser, der bunder i menneskers etnicitet, seksualitet, handikap eller religion.