Vi skal gå efter doping-bagmændene

Kulturministeriet har i dag offentliggjort en rapport fra en arbejdsgruppe om dopingkontrollen i motions- og fitnesscentre. Regering kommer samtidig med et forslag til, hvordan doping-misbruget kan begrænses. Men regeringens forslag forholder sig ikke til det største problem: Hvordan vi får fat på de kriminelle doping-bagmænd?

Enhedslisten vil nu tage spørgsmålet op med kulturministeren og justitsministeren.

Jørgen Arbo-Bæhr, Enhedslistens idrætsordfører, siger:

- Det er jo første skridt, at regeringen har fået udarbejdet en rapport, som viser omfanget af dopingmisbruget i landes fitness-centre. Men jeg savner, at regeringen kommer med mere konkrete bud på, hvordan vi for alvor kan komme doping-bagmændene til livs.

- De kriminelle doping-bagmænd omsætter for millioner, og omfanget af doping-kriminalitet er et stigende problem. Kulturministeriet bliver simpelthen nødt til også at se anti-doping indsatsen fra et politimæssigt perspektiv.

- Vi skal have en politimæssig vurdering af, hvem der er bagmændene. Er det fx rocker- og bandemiljøet, som importerer og sælger doping? Det er ikke godt nok kun at jagte doping-brugerne. Vi skal sikre os, at politiet tager fat om problemets rod: Bagmændene. Derfor vil jeg nu tage spørgsmålet op med både kulturministeren og justitsministeren med henblik på at udarbejde en strategi, som kan stramme skruen om de kriminelle bagmænd.

Onsdag, 13. juni 2012 - 12:58

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg